Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
876663_0001.png
876663_0002.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Socialudvalget har i brev af 22. juni 2010 stillet følgende spørgsmål nr. 561 (alm.del), som hermed besvares.
19. juli 2010J.nr. 10-10-0102

Spørgsmål nr. 561:

”Ministeren bedes redegøre for, hvor grænsen går mellem kommunernes udredningog politiets efterforskning i sager om socialt bedrageri, herunder hvilke beføjelserhenholdsvis kommunerne og politiet har.”

Endeligt svar:

Som en del af Finanslovsaftalen 2010 med Dansk Folkeparti har regeringen nedsatet tværministerielt udvalg, der skal se på, hvordan indsatsten mod socialt bedragerikan styrkes. Beskæftigelsesministeriet har formandskabet for udvalget.Udvalget skal i løbet af efteråret 2010 komme med anbefalinger og forslag til lov-ændringer, der vil styrke den generelle indsats mod socialt bedrageri og skabe bed-re kontrol på området.Problemstillingen omkring kommunernes udredning og politiets efterforskning isager om socialt bedrageri indgår i udvalgets drøftelser.Socialministeriet har, vedrørende den del af spørgsmålet, der omhandler kommu-nernes beføjelser og muligheder for at udrede sagerne efter reglerne i retssikker-hedsloven, oplyst, at en social ydelse kun kan udbetales til en borger, hvis borgerenopfylder lovgivningens betingelser for at modtage den pågældende ydelse.Hvis en kommune bliver bekendt med oplysninger om, at grundlaget for udbetalingaf en ydelse muligvis ikke længere er til stede, skal kommunen derfor sørge for, atsagen bliver tilstrækkeligt oplyst således, at der foreligger et korrekt grundlag for attræffe afgørelse om den fremtidige ret til den pågældende ydelse.Er betingelserne ikke længere opfyldt, skal udbetalingen standses.Udbetaling og kontrol med udbetaling af sociale ydelser sker efter reglerne i densociale lovgivning. Generelle regler om oplysning af sociale sager og om kontrol erfastsat i retssikkerhedslovens §§ 10-14. Herudover gælder de generelle regler i for-valtningsloven samt persondataloven. Endelig har modtagere af sociale ydelser ef-ter de enkelte sociale love pligt til at oplyse om ændringer i deres forhold, og der erfastsat regler om tilbagebetaling, når en ydelse er modtaget uberettiget.
Efter retssikkerhedslovens § 12 b kan en person straffes med bøde, når den pågæl-dende ved grov uagtsomhed fremkalder, bestyrker eller udnytter en vildfarelse hosmyndigheden ved at afgive urigtige eller vildledende oplysninger eller ved at und-lade at give oplysninger, der har betydning for hjælpen.Sager om straf kan ikke behandles af kommunen, men skal overgives til politiet ogbehandles efter strafferetsplejens regler.Spørgsmålet er stillet til mig og justitsministeren. Jeg har derfor bedt Justitsmini-steriet om bidrag for så vidt angår spørgsmålet om politiets efterforskning i sagerom socialt bedrageri.Justitsministeriet oplyser, at det følger af retsplejelovens § 742, at politiet efter an-meldelse eller af egen drift iværksætter efterforskning, når der er rimelig formod-ning om, at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er begået.Politiet har de beføjelser, der fremgår af retsplejeloven. Politiet vil således i forbin-delse med efterforskning af sager om socialt bedrageri efter omstændighedernebl.a. kunne foretage afhøringer og tvangsindgreb (f.eks. ransagning eller edition)mv.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2