Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:
THA/ J.nr. 2010-3366
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 17. juni 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 545(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 545:
”Ministeren bedes redegøre for de orlovsordninger, plejevederlag, om-sorgsløn og lignende tilbud, herunder de forskellige beløbsgrænser, der fin-des til familier til børn med handicap i de lande, som ministeren har nævnt,som de lande vi i Danmark normalt sammenligner os med, dvs. Sverige,Norge, Finland, Tyskland, Storbritannien og Frankrig.”
Svar:
I forlængelse af det foreløbige svar dateret den 22. juni 2010 fremsendeshermed oplysninger fra den danske ambassade i Finland i form af et notat fradet finske socialministerium udarbejdet på engelsk. Ambassaden har resumé-ret notatet således:”I Finland findes lovgivning for kompensation for tabt arbejdsfortjeneste forforældre, der passer et handicappet barn hjemme. Ordningen kaldes ”specialcare allowance”. Den administreres på nationalt niveau af The Social Insu-rance Institution of Finland, på finsk forkortet Kela. En række specifikkebetingelser skal være opfyldt for at modtage kompensationen (se nederst side1 i notatet). Kompensationen udregnes normalt på grundlag af modtagerensskattepligtige indtægt. Beløbet fastsættes sædvanligvis til 70 % af lønindtæg-ten. Der er dog en minimumsrate på p.t. EUR 22.04 pr. dag. Der gives kunkompensation for ugedage (arbejdsdage). Kompensationen ydes for 60 uge-dage og kan forlænges med 30 ugedage. Ud over de 90 ugedage gives alenekompensation i tilfælde af ”tvingende” (cogent) lægelig grunde.Første tre afsnit af notatet beskriver en ordning, i henhold til hvilken et han-dicappet barn under 16 modtager en handicap ydelse (”disability allo-wance”), såfremt barnets sygdom er af en sådan karakter, at der er i en peri-
2ode på mindst 6 måneder er behov for omsorg og rehabilitering i et omfangstørre end den omsorg, andre børn på samme alder har brug for. Denneydelse er inddelt i tre rater afhængig af behovet for omsorg og behandling.Børn i den mellemste og sværest gruppe kan også modtage hjælp til medicinog rehabilitering. Begge ordningen administreres på nationalt niveau af Kela.Derudover kan lokale myndigheder yde støtte – informal care allowance - tilet familiemedlem, der tager sig af et sygt eller handicappet barn. Ordningener egentlig primært møntet på støtte til personer, der tager sig af ældre i fa-milien, men kan altså også ydes, når det er et barn, der har brug for omsorgmv grundet formindsket funktionel kapacitet, sygdom, handicap eller lig-nende grunde. Der er ikke retskrav på at modtage ydelsen. Det er den enkeltekommunale myndighed, der afgør, om og hvor meget den i givet fald vil ydei det enkelte tilfælde baseret på en service kontrakt, som familiemedlemmet,der passer barnet, indgår med kommunen. Beløb fremgår af notatet tilligemed antal børn omfattet af ordningen i 2009.Visse kommuner yder tillige ”home care subsidy” til forældre, der vælgerselv at passe deres syge eller handicappede barn under tre år i hjemmet istedet for at bringe barnet til dagpleje/vuggestue.Det anføres i notatet, at det er forslået, at den omtalte lokale støtte (informalcare allowance) bør overføres til nationalt niveau, konkret Kela, for at sikrenationale og ensartede standarder mht procedurer og betingelser m.v. Ingenanden egentlig ny lovgivning er pt. under forberedelse.I notatet oplyses i forhold til private ordninger, at arbejdstagere i henhold tilloven (Employment Contracts Act) har ret til maximalt 4 dages frihed til atpasse et barn under 10 år, der er blevet pludselig syg. Nogle arbejdstagerehar ret til løn i de fire dage.For yderligere oplysninger henvises der i notatet til Kela’s hjemmeside:http://www.kela.fi/in/internet/english.nsf/NET/180708140511HS?OpenDocument.”
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann