Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 25. juni 2010
CAP/ J.nr. 2010-3254
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. juni 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 526(SOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 526:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen som FOA og 3F har sendt tiludvalget i forbindelse med foretræde om BPA-ordningen den 15. juni 2010,jf. SOU alm. del - bilag 271, herunder redegøre for hvilke initiativer ministe-ren vil tage på baggrund af henvendelsen og analysen.”
Svar:FOA og 3F har i forbindelse med foretræde om BPA-ordningen fremsendt etbrev og et notat om forskelle i lønniveau mellem den kommunale SOSU-overenskomst og overenskomsten for handicaphjælpere, foruden en analyseaf handicaphjælpernes arbejdsmarkedsforhold mv., som FOA har fået udar-bejdet.FOA og 3F beskriver i deres henvendelse og i regneeksemplet, at lønni-veauet ikke adskiller sig væsentligt mellem de to overenskomster.Det skal helt indledningsvis bemærkes, at hvorvidt der er forskel på omkost-ningen for den enkelte kommune, helt grundlæggende vil afhænge af denenkelte borgers situation, idet der vil være forskelle på udmålingen til anci-ennitet, funktionstillæg, pensionsforhold og tidsbestemte tillæg.Det skal desuden understreges, at de gældende regler ikke pålægger kom-munalbestyrelsen at tage udgangspunkt i én bestemt overenskomst, men atder efter aftale med satspuljepartierne blev valgt en model, hvor der tagesudgangspunkt i ’sammenlignelige faggrupper’. De gældende regler udmøn-ter endvidere satspuljepartiernes beslutning om, hvilke lønelementer man
2
ønskede at prioritere inden for den samlede ramme til BPA, det vil sige ar-bejdsmarkedspension, tidsbestemte tillæg, løn under sygdom mv., som detfremgår af § 5 i udmålingsbekendtgørelsen.I forhold til FOA’s brev og notat om lønforskelle mellem overenskomsterneskal det bemærkes, at det opstillede eksempel ikke giver en dækkende be-skrivelse af forskellene i omkostningerne ved de to overenskomster i forholdtil den enkelte borger, som modtager hjælp efter servicelovens §§ 95 eller96.Et helt grundlæggende problem er, at regneeksemplet er udarbejdet i forholdtil en borger med døgnhjælp, det vil sige 168 timers hjælp pr. uge. FOA og3F har i handicaphjælperoverenskomsten imidlertid prioriteret en høj grund-løn i forhold til de tidsbestemte tillæg, når der sammenlignes med det kom-munale SOSU-overenskomst. Det er dog langt fra i alle BPA-ordninger, hvorder er behov for døgnhjælp.En undersøgelse gennemført af ministeriet i samarbejde med KL i 2008viste, at gennemsnitstimetallet for en borger med hjælp efter § 96 var 109timer pr. uge og kun 41 timer pr. uge i gennemsnit for personer, der modta-ger hjælp efter § 95. I disse ordninger vil de fleste af hjælpetimerne bliveleveret i de relativt dyre dagtimer og dermed vil forskellene i omkostningernemellem overenskomsterne reelt være større i mange tilfælde.En anden væsentlig indvending er, at der i eksemplet er taget udgangspunkti SOSU-lønnen i ’område 2’ som et udtryk for landsgennemsnittet. Lønnen iområde 2 er pr. 1. april 2010 115,25 kr. pr. time. Imidlertid er der i regneek-semplet i forhold til handicaphjælperoverenskomsten alene medtaget grund-lønnen, og dermed tages der ikke højde for, at handicaphjælperoverens-komsten ud over grundlønnen på 123,30 kr. pr. time yder et tillæg på 5 kr. itimen til handicaphjælpere ansat i hovedstadsområdet.I forhold til grundlønnen vil der derfor lokalt være væsentligt større forskelle,end FOA/3Fs udregning umiddelbart angiver, ligesom der er andre variatio-ner i overenskomsterne i forhold til pension, anciennitet mv., der gør detvanskeligt at give et generelt billede af forskellene i omkostningerne mellemde to overenskomster.Samlet set er det derfor nødvendigt at tage betydelige forbehold i forhold tilFOA/3Fs konklusioner om forskellene på den kommunale SOSU-overenskomst og handicaphjælperoverenskomsten.Helt generelt er Socialministeriet opmærksom på, at nogle kommuner tilsy-neladende fortsat er i en implementeringsfase i forhold til reglerne om BPAog reglerne om udmåling af tilskud til BPA i forhold til den enkelte borger.Socialministeriet er derfor løbende i dialog både med parterne på området
3
og med enkelte kommuner om forståelsen af reglerne på området, og her-under i hvilket omfang der kan være behov for at tydeliggøre regelsættet.Der er sat flere initiativer i gang, som skal søge at understøtte denne proces.Et af disse initiativer er en tættere dialog med KL om behovet for at under-støtte implementeringsprocessen i kommunerne.Desuden er der i brev til satspuljepartierne af 16. juni 2010 skitseret en ræk-ke tiltag, der skal understøtte implementeringen af reglerne om BPA. Det erher foreslået, at der fokuseres på at klæde sagsbehandlerne bedre på gen-nem uddannelse og information samt på at udvikle redskaber, der skal hjæl-pe sagsbehandleren i arbejdet med BPA. Særligt forventes der at være fo-kus på beregning af det kontante tilskud og på visitation til ordningen, særligtrollen som arbejdsgiver- og arbejdsleder. Endelig forventes der at kunneudsendes et nyt udkast til en fælles vejledning med Indenrigs- og Sund-hedsministeriet i forhold til borgere, der både har hjælp efter serviceloven ogrespirationshjælp. Det er hensigten, at vejledningen både skal samle detidligere fælles skrivelser på området – og vejlede i forhold til de problemstil-linger, som parterne på området har fremført for ministerierne i forbindelsemed dette arbejde.Det skal afslutningsvis understreges, at Socialministeriet fortsat vil følgeområdet tæt – og herunder løbende vil være i dialog både med enkeltekommuner og med parterne på området om behovet for initiativer. FOAsmateriale, og herunder analysen af handicaphjælpernes arbejdsmarkedsfor-hold mv. vil indgå i dette arbejde.
Benedikte Kiær/ Anne Bækgaard