Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Socialministerens tale til samråd BA – BB i Socialudvalget om
udenlandske hjemløse den 8. juni 2010.
Det talte ord gælder
Jeg vil besvare de to spørgsmål under ét.
Jeg mødes jævnligt med påstande om, at der i de senere år harværet en stigende tendens til, at borgere fra de øvrige EU-medlemslande indfinder sig i Danmark uden tilstrækkelige midler tilat forsørge sig selv, og at de blandt andet derfor ernærer sig vedtiggeri. Der er også påstande om, at sådanne indrejser nærmest ersat i system som grupperejser med bustransport fra forskellige EU-medlemslande.
Nogle af disse EU-borgere opsøger sociale tilbud målrettethjemløse fx suppekøkkener, væresteder, natcaféer og herberger forat få kost og logi. Nogle ønsker også tøj og andre fornødenheder,som de sociale tilbud har mulighed for at uddele, så længe de haret lager.
Hvad angår påstanden om organiseret tiggeri, så har jeg netoprettet henvendelse til justitsministeren for at høre, om han har noget
overblik over omfanget af udenlandske EU-borgere, der opholdersig her i landet uden tilstrækkelige midler.
Jeg vil gerne slå fast, at personer uden lovligt ophold i Danmarkskal hjemsendes så hurtigt som muligt. Ingen lande ønsker socialturisme. Det er vores sociale systemer simpelthen ikke gearet til.Regeringen har derfor heller ikke konkrete planer om nye initiativerpå social- eller sundhedsområdet, der skal hjælpe borgere, somikke har lovligt ophold i Danmark. Der er heller ikke konkrete planerom at støtte private hjælpeorganisationer eller kommuner yderligerei den henseende. Gør vi det, så fastholder vi efter min meningudenlandske statsborgere uden lovligt ophold i Danmark i enuacceptabel situation og på falske opholdspræmisser.
De sociale myndigheder har allerede mulighed for at yde hjælp tilhjemrejsen via aktivlovens bestemmelser. Det foregår bl.a. iKøbenhavns Kommune, så vidt jeg er orienteret. KøbenhavnsKommune har i øvrigt et samarbejde med bl.a. den polskeambassade om hjemsendelse af polske borgere, som af den eneeller anden årsag ikke har et lovligt opholdsgrundlag. Ambassadenhjælper med at skabe kontakt til eventuel familie og netværk ihjemlandet, så der er nogen til at tage imod den hjemsendte. Der erefter min mening et positivt eksempel, som jeg gerne så udbredt tilflere ambassader.
Udenlandske hjemløse har også ret til akutte sundhedsydelser, somikke kan vente til den pågældende kommer hjem. Det tilbud, tror jegikke, man får i ret mange andre lande.
Dertil kommer, at en række frivillige organisationer hovedsageligt iKøbenhavn for egne midler har valgt at betjene mennesker, der erher uden lovligt ophold. Der er hovedsageligt tale om tilbud omnødovernatning og bespisning. Selvom dette tilbud efter minmening kan virke fastholdende og give falske forhåbninger omophold, så forholder jeg mig ikke til de private organisationersøkonomiske dispositioner, så længe der er tale om tilbud, der ikkefinansieres efter den målrettede sociale lovgivning.
Socialministeriet etablerede i januar 2010 en pulje, der kunnesøges af NGO’er til etablering af akut nødovernatning til allehjemløse uanset opholdsgrundlaget. Der var tale et midlertidigt ogtidsbegrænset kuldeberedskab på grund af den ekstraordinærtlange og kolde vinter. Der blev bevilget 1,27 millioner kroner frapuljen i perioden 1. januar – 5. marts 2010, og der blev oprettet 326nødovernatningspladser. Jeg vil gerne understrege, at puljen blevafsat på grund af helt særlige omstændigheder.
Så udenlandske hjemløse får hjælp i Danmark: Hjælp til at kommehjem,hjælpitilfældeafakutsygdomog-sommed
nødovernatningspuljen - hjælp i helt særlige tilfælde som i vintermed meget hårde kuldegrader.
Men der er behov for en langt bredere og mere langsigtet løsningpå fælleseuropæisk plan. Det er blandt andet også derfor, Europa-Kommissionen har udarbejdet en 2020-strategi, der blandt andetskal bekæmpe fattigdom og social udstødelse i hele EU. På DetEuropæiske Råds møde i juni 2010 træffes der beslutning omstrategiens videre skæbne.
På EU-plan forgår der desuden allerede en massiv omfordeling viaEU’s socialfond på 75 milliarder euro. En del af disse midler erspecifiktmålrettetsvagegrupper.Viaforskelligesociale
programmer inden for ”Den Åbne Koordinationsmetode” er midlerneudmøntet i konkrete projekter. Både projekter i de enkelte lande og itværgående projekter på tværs af lande for eksempel i Eurocity-samarbejdet.
EU’s investeringer i de nye medlemslande er efter min mening denrigtige måde at hjælpe på – også når det drejer sig om udenlandskehjemløse. Det er der mere perspektiv i, end at forsøge at løse heleudfordringen indenfor Danmarks grænser.
Som jeg har været inde på, så rummer samrådsspørgsmålenenogle udlændingeretlige aspekter. Det vil integrationsministerentage sig af.