Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
NOTAT
2. september 2010
Notat om de enkelte ministeriers foranstaltninger tilsikring af ansatte mod trusler og vold
J.nr. 20100044190VG/CAS
I forbindelse med beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål 517 fra Fol-ketingets Socialudvalg om vold mod offentligt ansatte har Arbejdstilsynet anmodetde enkelte ministerier om at oplyse, hvilke initiativer ministerierne har taget for atsikre offentligt ansatte mod trusler og vold.Nedenfor er en del af besvarelserne refereret. Svar fra følgende ministerier er ved-lagt i sin helhed:FinansministerietJustitsministerietForsvarsministerietFødevareministerietIntegrationsministerietMiljøministerietTransportministerietØkonomi- og ErhvervsministerietKirkeministerietInden forBeskæftigelsesministerietsområde har Arbejdsmarkedsstyrelsen, Ar-bejdsskadestyrelsen, Arbejdsdirektoratet, Pensionsstyrelsen og Arbejdstilsynet op-lyst følgende om de foranstaltninger, de har truffet for at forebygge trusler og vold:Arbejdsmarkedsstyrelsenhar oplyst:At der i receptionen i Arbejdsmarkedsstyrelsen i København er installeretalarmknap, der går til betjentstuen.At de to faste medarbejdere i receptionen hver har fået en bærbar alarmknap tilpolitiets vagtcentral.At der i sikkerhedsudvalget tales om at udarbejde en beredskabsplan om hvor-dan der skal tages hånd om medarbejdere, der har været udsat for vold og trus-ler.At der ikke har været voldsomme hændelser ud over enkeltstående hændelser,hvor borgere tilfældigt er droppet ind og har opført sig ubehageligt.At klagesager bliver formidlet skriftligt.At der for samtlige ansatte i Serviceafdelingen er gennemført kurset Håndteringaf vanskelige personer, hvor der blev lagt vægt på det at tale folk til ro samt atudvise ro og kompetence.At jobcentrene hører under kommunerne.At de fire beskæftigelsesregioner ikke har borgerkontakt, og at det ikke fra cen-tralt hold er meldt ud, at beskæftigelsesregionerne skal have retningslinjer forforebyggelse af vold.
Arbejdsskadestyrelsenhar oplyst:At borgere, der henvender sig personligt i styrelsens åbningstid, skal ringe påfor at blive lukket ind.At dørene er af glas og medarbejderne i receptionen placeret sådan, at de kan se,hvem der ringer på.At døren altid er låst af hensyn til medarbejdernes sikkerhed og af hensyn til be-skyttelsen af de personlige oplysninger, der arbejdes med i styrelsen.At der ved receptionen er indrettet et lokale, hvor borger og sagsbehandler kantale sammen. I dette lokale er der vindue ud til receptionen, så medarbejderne ireceptionen kan se, hvis der skulle ske noget usædvanligt i lokalet, således at dekan tilkalde assistance om nødvendigt. I et tilfælde har en chef deltaget i et mø-de med borgeren.Både i reception og mødelokalet er der alarmknapper, der går direkte til kontor-betjentenes mobiltelefoner, så de straks kan komme til undsætning, hvis medar-bejderne føler sig utrygge.Medarbejderne i receptionen har – ligesom mange andre medarbejdere - delta-get i kurser i konflikthåndtering og den vanskelige samtale.Pensionsstyrelsenhar oplyst, at styrelsen har iværksat følgende initiativer:Videoovervågning af hovedindgangsparti, receptionsområdet samt de to samta-lerum,Glasvægge i samtalerummene, således at personalet i receptionen kan se hvadder sker i samtalerummene,Svingdør mellem de 2 samtalerum, således at der er en evt. anden flugtvej endindgangsdørenAlarmknap i receptionen til servicecenterets 2 afdelinger.Bemanding af receptionen på normalt min. 2 personer. Det faste personale harmange års erfaring med at sidde i en reception og tackle de evt. problemer somkan opstå.Oplysning til ”fremmødevagten” om, hvem medarbejderen skal møde – fuldtCPR-nummer, således at ”fremmødevagten kan forberede sig på samtalen, slåden pågældende op i journalsystemet og se om der er oplysninger om personensadfærd og evt. anmode om støtte fra Servicecenteret/sin chef, hvis medarbejde-ren finder dette nødvendigt.Udarbejdet retningslinjer for håndtering af vanskelige borgere, som kan ses istyrelsens personalehåndbog,Arbejdstilsynetsforebyggelse og håndtering af trusler og vold er udførligt beskre-vet i Arbejdstilsynets kvalitetsprocedurer for arbejdsmiljøarbejdet. Heraf fremgårbl.a.:At der altid deltager to tilsynsførende i tilsynsbesøg, hvis man kan forudse, at detilsynsførende kan blive mødt med trusler o.lign.At uddannelse i forebyggelse af arbejdsskader indgår i uddannelsen af alle til-synsførende.At tilsynsførende har mulighed for at få akut krisehjælp gennem Falck Health-care m.v. ved episoder af denne karakter.Bidrag fraArbejdsdirektorateter vedlagt som selvstændigt bilag.
2
Indenrigs- og Sundhedsministeriethar oplyst:At det påhviler ledelsen i de enkelte styrelser og institutioner under Indenrigs-og Sundhedsministeriets ministerområde at drage omsorg for, at styrel-sens/institutionens medarbejdere er sikret mod trusler og vold.At de ansatte i statsforvaltningerne kun i ringe grad føler, at der er en voldsrisi-ko i forbindelse med arbejdet.At der i Statsforvaltningen Sjælland som opfølgning på trivselsundersøgelse eretableret overfaldsalarmer, ligesom der er sket en gennemgang af samtlige loka-ler med henblik på at vurdere sikkerhed, flugtveje mv. Samme sted er der gen-nemført rådgivning ved en repræsentant for Det Kriminalpræventive Råd samtnedsat en arbejdsgruppe, der skal udarbejde en beredskabsplan for statsforvalt-ningen.At Statsforvaltningen Midtjylland på et SU-møde i 2009 har udpeget vold ogberedskab ved vold som særlige fokusområder.Kulturministeriethar oplyst:At de borgernære ydelser, som ministeriet leverer, sjældent giver anledning tilvoldelige situationer.Kulturministeriet har derfor ingen eksplicitte tiltag for at sikre ansatte mod voldog trusler.Skatteministeriethar oplyst:At der er etableret et Center for Sikkerhed og Miljø, der har til formål at sikre ethøjt sikkerhedsniveau for alle medarbejdere.At samtlige medlemmer i den nye landsdækkende sikkerhedsorganisation vilhave været på uddannelsesforløb om sikkerhed.At der pr. 1. september igangsættes en opdatering og ajourføring af eksisterendesikkerheds- og beredskabsplaner på alle ministeriets lokaliteter.At der er gennemført pilotprojektet med GPS- og In-housealarmer på Slusehol-men.At en alarmeringsaftale er ved at blive færdiggjort i et samarbejde med politietAt medarbejdere, der indgår i helt særlige fællesaktioner vil få mulighed for atanvende skudsikre veste, og at politiet altid skal sikre området, inden ministeri-ets medarbejdere får adgang.At der i personalepolitikken er en 0-tolerence i forhold til vold og trusler af en-hver art.At alle tilfælde af vold og trusler anmeldes til politiet.At udsatte medarbejdere debriefes og tilbydes professionel bistand (fx psyko-loghjælp).At der i en miniportal på ministeriets intranet findes diverse procedurer, guide-lines og gode råd om trusler og vold. Der findes her også links til branchear-bejdsmiljørådets materialer om vold og trusler, som er blevet formidlet i sikker-heds- og arbejdsmiljøudvalg samt hele sikkerhedsorganisationen.At der med stor succes er gennemført 28 kurser med i alt 566 deltagere på leder-og medarbejderniveau om kommunikation og konflikthåndtering, og at kursetløbende vil blive udbudt til medarbejdere med kunderelationer.At trusler og vold er indarbejdet i personalepolitikken.
3
At der er mulighed for at rekvirere en HR-konsulent, som kan hjælpe med fore-byggelse af vold og trusler.
Socialministeriethar oplyst, at der, hvor det er relevant, benyttes følgende sikker-hedsforanstaltninger:Videoovervågning med optagelse af indgangspartier samt reception.Overfaldsalarm direkte til politiet.Medhør og overvågning af samtalerum.Orientering/anmeldelse til politiet om eventuelle trusler mod ministeren ellermedarbejdere.Samtaler, der ikke kan afvises, sker eventuelt med deltagelse af en vagt, somtilkaldes fra et vagtselskab.Undervisningsministeriethar oplyst:At der er etableret vagter omkring Frederiksholms Kanal 21 og 25, men ikkeomkring ministeriets andre adresser.At der på samtlige adresser er etableret adgangskontrol uden for dagtimerne.Klima- og Energiministeriet, LigestillingsministerietogVidenskabsministeriethar oplyst, at deres medarbejdere ikke har været udsat for trusler og vold.
4