Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
867224_0001.png
867224_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 22. juni 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CHC/ J.nr. 2010-2973
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 2. juni 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 490(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen (S)
Spørgsmål nr. 490:”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at undgå sager som den i HolbækKommune, hvor tre børn tilsyneladende i en længere periode har lidt overlasti hjemmet, og kommunen gentagne gange er blevet underrettet herom afskole og naboer, men alligevel valgte ikke at fjerne børnene fra hjemmet, førkommunen fik en indberetning fra Holbæk Sygehus?”
Svar:Når børn oplever vold eller andre overgreb i hjemmet er der tale om megetalvorlige sager, som bør påkalde sig en helt særlig opmærksomhed fra fag-personers og ikke mindst de kommunale myndigheders side. Jeg er i førsteomgang derfor også lettet over at kunne konstatere, at der nu er taget håndom børnene.Jeg har på baggrund af Holbæk Kommunes redegørelse besluttet at tilbydekommunen at få besøg af et læringsteam fra Ankestyrelsen dels til en drøf-telse af den konkrete sag, dels til en drøftelse af mere generelle problemstil-linger vedrørende håndteringen af underretninger, undersøgelsen af barnetsbehov, håndteringen af mistanke om vold mv.Den konkrete sag bekræfter mig desuden i, at vi med Barnets Reform vilforbedre indsatsen på området over for udsatte børn, blandt andet via deændringer vi har vedtaget i tilknytning til den skærpede underretningspligt forfagpersoner samt ændringerne i reglerne om den børnefaglige undersøgelseefter § 50.
2
Vi tydeliggør fx pligten til at underrette de kommunale myndigheder i de til-fælde, hvor der er kendskab til eller blot grund til at antage, at et barn elleren ung under 18 år er udsat for vold eller andre overgreb. Dette er medvir-kende til at understrege vigtigheden af at gribe ind og undersøge forholdene,når der er mistanke om vold eller andre overgreb mod børn - både over forde fagpersoner, der til dagligt omgås børn og unge, men også over for med-arbejderne i de kommunale forvaltninger.De kommunale myndigheder får derudover - hvis den fagperson, der under-retter, anmoder om det - som udgangspunkt pligt til at orientere vedkom-mende om, hvorvidt underretningen har givet kommunen anledning til un-dersøgelser eller foranstaltninger over for barnet eller den unge efter ser-vicelovens regler. Tilbagemeldingen har blandt andet til hensigt at bekræfte,at kommunen behandler sagen på behørig vis.Med Barnets Reform ændrer vi ligeledes på reglerne for at gennemføre enbørnefaglig undersøgelse. Der bliver fremover således bedre mulighed for atgennemføre en børnefaglig undersøgelse uden samtykke fra forældremyn-dighedsindehaveren, ligesom det præciseres, at kommunen altid skal vælgeen foranstaltning, som er egnet til at løse det formål, den skal opnå og somaltså forventes at imødekomme de behov, der er afdækket gennem denbørnefaglige undersøgelse.Endvidere kan jeg oplyse, at der i periode 2008-2011 er afsat 29,1 mio. kr. tilet udviklingsprojekt for en række kommuner om vold mod kvinder og børn.Projektet har bl.a. til formål at sikre et bedre grundlag for en tidlig opsporingog for lokal kompetence i kommunerne, så det undgås, at vold mod børnmedfører langvarige påvirkninger af barnet. Bl.a. udvikles forskellige be-handlingsmodeller til børn, der har været udsat for vold i hjemmet..
Benedikte Kiær/ Anders Lynge Madsen