Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 221060 København KTlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]SNN/2822J.nr.2010-
Dato: 16. juni 2010
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 21. maj 2010
følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 463
(SOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 463:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. april 2010 fra P.S. For-eningen vedrørende vilkår for forældre med anbragte børn, jf. SOU alm. del -bilag 240.”
Svar:
Henvendelsen vedrører kommunernes brug af støttepersonordningen tilanbragte børns forældre efter servicelovens § 54.Det fremgår af servicelovens § 54, at kommunalbestyrelsen har pligt til attilbyde forældremyndighedsindehaveren en støtteperson i forbindelse medbarnets eller den unges anbringelse udenfor hjemmet. Støttepersonen skaltildeles i forbindelse med anbringelsen, det vil sige fra det tidspunkt, hvor enanbringelse af barnet indgår som et konkret element i de foreslåede foran-staltninger. Støttepersonen kan fortsætte i en kortere periode efter hjemgi-velsen.Det er støttepersonens opgave at lytte til og støtte forældrene. En støtteper-son til forældrene kan være med til at dække de behov, som forældrene harunder barnets anbringelse og kan dermed også være med til at styrke foræl-drenes samarbejde og involvering i arbejdet omkring barnet. Støttepersonenskal desuden give forældrene modspil, hjælpe med udredning af spørgsmål iforhold til den måde det offentlige system fungerer på, hjælpe med forbere-delse og evaluering af møder og hjælpe med at læse og forstå skriftligt ma-teriale omkring anbringelsen. Af hensyn til forældrene er det vigtigt, at støt-teordningen gøres så fleksibel som mulig. Det er dog ikke meningen, at støt-
2
tepersonen skal varetage opgaver af behandlingsmæssig karakter – fx iforhold til forældrenes misbrug, psykiske problemer m.v.Det er kommunen, der på baggrund af en vurdering af forældrenes behov,fastsætter tidsforbruget for støttepersonen.Med lovforslaget om Barnets Reform opprioriteres støtten til forældrene tilanbragte børn. Som noget nyt skal der bl.a. altid træffes en afgørelse omstøtten til forældrene, og afgørelsen kan påklages til de sociale nævn. Her-udover er der med Barnets Reform afsat 15,9 mio. kr. til FBU Forældre-LANDSforeningen med henblik på at udvide deres telefonrådgivning, opretteendnu et støttecenter til anbragte børns forældre samt øge antallet af socialeog netværksdannende aktiviteter for forældrene.Formålet med denne del af Barnets Reform er at sikre, at flere forældre fårhjælp til at klare de problemer, der var årsagen til anbringelsen, så de kanspille en positiv rolle for barnet.Barnets Reform blev vedtaget d. 4. juni 2010 og træder i kraft 1. januar2011, hvorefter disse nye udvidede regler for støtte til anbragte børns foræl-dre vil være gældende.
Benedikte Kiær/ Lise Stidsen Vandahl