Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
869468_0001.png
869468_0002.png
J.nr. 2010-518-0131Dato: 25. juni 2010
TilFolketinget - Socialudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 458 af 18. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby(V).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Per Bach Jørgensen

Spørgsmål 458:

Vil skatteministeren redegøre for, hvordan ministeren fremadrettet ser mulighederne for atsikre mere hensigtsmæssige skatteregler vedr. køb af mindre handicapbiler.

Svar:

Biler, der bevilliges til handicappede er som udgangspunkt pålagt registreringsafgift på heltsamme måde som andre biler. Undtaget fra denne hovedregel er busser, hvor den, der får bevil-liget bilen, er kørestolsbruger. Disse busser er fritaget fra registreringsafgift.Efter støttereglerne bevilges støtte til den billigste bil, der opfylder borgerens behov. For udgif-ter til bilen på op til 160.000 kr. (2010-niveau) gives støtten i form af et rentefrit lån. Halvdelenaf lånet (dvs. op til 80.000 kr.) er afdragspligtigt, og borgeren skal betale denne del af lånet til-bage over 6 år, mens den anden halvdel ikke skal tilbagebetales.Hvis borgeren har behov for en bil, hvor prisen overstiger lånerammen på 160.000 kr., givesden resterende del af lånet som støtte i form af et rente- og afdragsfrit lån. Ønsker borgeren endyrere bil end den billigste, der opfylder behovet - f.eks. et dyrere fabrikat - skal borgeren selvbetale forskellen mellem den ønskede egnede bil og den billigste egnede bil.Efter min opfattelse er skattereglerne vedrørende køb af mindre handicapbiler så hensigtsmæs-sige, som de kan blive. Det er nu en gang meget enklere for både den enkelte bevillingsmodta-ger og for det offentlige, at hele sagsgangen forløber i kommunalt regi og efter retningslinierfastsat i sociallovgivningen.Set i lyset af dette, bør det snarere overvejes, om ikke reglerne for busser til kørestolsbrugere,kunne bringes på linie med de mere gennemskuelige regler, der gælder for mindre handicapbi-ler.
Side 2