Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
855972_0001.png
855972_0002.png
855972_0003.png
855972_0004.png
NOTATDato:Kontor:3. maj 2010Kontoret for beskæfti-gelse og uddannelseJ.nr.:Sagsbeh.:10/04641AMO

Beredskabspapir til samrådet den 11. maj 2010 vedrørende tosprogede småbørn i

dagtilbud

De to samrådsspørgsmål AT af 22. marts samt AV af 25. marts ligger i umiddelbar forlæn-gelse af hinanden, hvorfor de kan besvares samlet.Vurdering af de integrationsmæssige udfordringer, jf. AE rådets analyse (samrådsspørgsmålAT af 22. marts 2010):

Integrationsministeriets rapport ”Marginaliserede nydanske børn og unge”

Resultaterne fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd harmonerer overordnet med In-tegrationsministeriets rapport ”Marginaliserede nydanske børn og unge” fra 2009,hvori det fastslås, at børn med indvandrerbaggrund i knap så stor udstrækning sombørn med dansk baggrund kommer i dagtilbud.

Vigtigt at skelne mellem vuggestue og børnehave

Det fremgår af både AE rådets og ministeriets egen undersøgelse, at den observe-rede forskel på andelen af børn med indvandrerbaggrund og danske børn som går idagtilbud, mindskes jo ældre børnene bliver. Det er centralt at skelne mellem vug-gestuer og børnehaver, da der blandt de 3-5årige børn er der langt mindre forskelpå, hvor stor en andel der går i dagtilbud, end der er blandt de 1-2årige.

Vigtigt at skelne mellem efterkommere og indvandrere

Det er vigtigt at skelne mellem de børn der er født i Danmark (efterkommere) og debørn der er indvandret (født i udlandet og lige kommet til landet). For 3-5årige ikke-vestlige efterkommere går 89 procent i dagtilbud, mens det tilsvarende tal for 3-5årige indvandrere kun er 68 procent. Til sammenligning går 96 procent af de dan-ske børn i dagtilbud.

Tilknytningen til arbejdsmarkedet har betydning

Det fremgår af både AE rådets og ministeriets egen undersøgelse, at forskellen mel-lem grupperne er størst når en eller begge forældre er uden tilknytning til arbejds-markedet, mens den mindskes væsentligt når begge forældre er tilknyttet arbejds-markedet.

Boligområdet har ikke betydning

Integrationsministeriets analyse viser, at der ikke er nævneværdig forskel på dæk-
ningsgraden blandt nydanske børn bosat i et udsat boligområde eller uden for et ud-sat boligområde.

Særkørsel hos Danmarks Statistik

Ministeriet har fået foretaget en særkørsel hos Danmarks Statistik, som opgør antal-let af børn i dagtilbud pr. 1. januar 2008. Særkørslen giver mulighed for at inddragebørnenes oprindelsesland samt antal år forældrene har opholdt i Danmark i analy-sen.

Særligt børn med pakistansk og marokkansk oprindelse er uden for dagtilbud

Det fremgår af særkørslen fra Danmarks Statistik, at det blandt de største indvan-dringsgrupper i Danmark, med baggrund i et ikke-vestligt land, særligt er børn medpakistansk og marokkansk oprindelse, der ikke sendes i dagtilbud.

Forældrenes opholdstid har betydning for om børnene sendes i dagtilbud

Ved en opholdstid på under 10 år er der tendens til at jo længere forældrene har op-holdt sig i landet, jo større en andel af børnene sendes i dagtilbud, jf. Særkørslen fraDanmarks Statistik.

Dagtilbuddets betydning for barnets udvikling

Dagtilbud kan generelt være med til at styrke tosprogede småbørns personlige, so-ciale og dansksproglige udvikling og være med til at sikre et socialt netværk omkringbørnene, fra de er helt små.

Dialogen med forældrene er vigtig

Det er vigtigt, at der skabes en dialog mellem dagtilbud og de nydanske forældre omfordele og muligheder ved dagtilbud med henblik på, at tosprogede småbørn i sam-me grad som deres danske jævnaldrende gør brug af det tilbud, som en vuggestueog en børnehave kan give et barn i dets sproglige og sociale udvikling.
Integrationsministeriets aktuelle initiativer vedrørende tosprogede småbørn og deres familier(samrådsspørgsmål AV af 25. marts 2010):

Igangsatte initiativer i Integrationsministeriet

Integrationsministeriet har i løbet af de senere år igangsat en række initiativer, derskal styrke integrationen af nydanske børn og unge. Blandt andet initiativerne ”Part-nerskaber om ungestrategier” og ”Kvindeprogrammet”.

Partnerskaber om ungestrategier

Partnerskaber om ungestrategier, har til formål at skabe større sammenhæng i denlokale indsats over for marginaliserede nydanske børn og unge samt at udvikle ogdokumentere metoder, der kan modvirke marginalisering af nydanske børn og unge ikommunerne.Partnerskabskommunernes handlingsplaner er netop ved at blive underskrevet, såinitiativerne kan nu igangsættes.
Side 2

Fredensborg

og

Odense Kommune

er blandt flere udvalgt som partnerskabskom-muner, og har valgt at fokusere på de tosprogede småbørn som indsatsområde.Fredensborg kommune gennemfører aktiviteter, der er målrettet familier med svageller ingen tilknytning til daginstitutionerne, mens Odense Kommune gennemføreraktiviteter, der har fokus på en tidlig, fokuseret sproglig indsats for tosprogede små-børn i dagpleje, vuggestue og børnehave.

Kvindeprogrammet

Kvindeprogrammets formål er, at flere kvinder bliver aktive medborgere og børn afindvandrere og efterkommere bliver bedre integreret. Flere af initiativerne skal her-under tilskynde til at flere indvandrerbørn kommer i dagtilbud. Hovedprincippet er atanvende og styrke kvindernes ressourcer, så der sker en empowerment af kvinder-ne.Blandt andet har ministeriet støttet 16

bydelsmødreprojekter

i udsatte boligområ-der og 11 projekter med

lokale integrationscentre,

der tilbyder isolerede kvindervejledning om blandt andet familiens sundhed og børns opdragelse, daginstitutions-brug og skolegang.

Satspuljen for 2010: 32 mio.kr. til en udvidet tidlig indsats for nydanske børn

Som led i udmøntningen af satspuljeaftalen for 2010 er der afsat i alt 32 mio. kr. i pe-rioden 2010-2013 på Integrationsministeriets område til en udvidet tidlig indsats fornydanske børn.Formålet med initiativet er at bidrage til, at forældre tidligt i barnets liv får viden ogredskaber, der sætter dem i stand til at støtte deres barns trivsel, sociale lærings-proces samt dansksproglige udvikling.Initiativet er igangsat i 2010 og udmøntes gennem to ansøgningspuljer ”Forældre-samarbejde i dagtilbud” og ”Styrket tidlig indsats for socialt udsatte nydanske foræl-dre”

Puljen ”Forældresamarbejde i dagtilbud”

Puljen ”Forældresamarbejde i dagtilbud” har til formål at styrke forældreinddragelsenaf nydanske forældre gennem udvikling og afprøvning af nye metoder til forældre-samarbejdet. Initiativet fokuserer på de særlige udfordringer, der kan opstå i samar-bejdet med de nydanske forældre. Målet er at styrke de tosprogede småbørns per-sonlige, sociale og sproglige kompetencer.Initiativet igangsættes i 2010 og Integrationsministeriet vil ved en ansøgningsrunde3. maj indgå samarbejde med 2 - 4 udvalgte kommuner omkring forældresamarbej-det med nydanske forældre i dagtilbud.

Puljen ”Styrket tidlig indsats for socialt udsatte nydanske forældre”

Puljen ”Styrket tidlig indsats for socialt udsatte nydanske forældre” har til formål atstøtte nydanske forældre med viden og redskaber, der sætter dem i stand til at
Side 3
fremme deres barns trivsel, sociale læringsproces samt dansksproglige udvikling.

Sundhedsplejen

spiller en vigtig rolle her, da sundhedsplejerskerne har kontakt tilnæsten alle småbørnsfamilier. Sundhedsplejen kommer ofte til at indtage en centralrolle for familien, da sundhedsplejerskerne gennem tæt kontakt til familien medvirkertil at sikre barnet en god opvækst.Initiativet igangsættes i 2010 og ministeriet vil ved en ansøgningsrunde 16. august2010 indgå samarbejde med 2-3 udvalgte kommuner omkring en styrket tidlig ind-sats for socialt udsatte nydanske forældre.
En samlet konklusion på samrådsspørgsmålene kan være:Det anerkendes, at der er en

underrepræsentation af tosprogede småbørn i dag-

tilbud.

Integrationsministeriet har allerede igangsat en række af initiativer for de tosprogedesmåbørn og deres familier, i forhold til

udvikling af metoder og værktøjer og for at

sprede de gode erfaringer.

Det er

ikke tvang

der får flere tosprogede småbørn i dagtilbud,

men inddragelse af

forældrene

samt

oplysning og dialog.

Andelen af børn i dagtilbud fordelt på herkomst og alder, 1. jan. 2008, jf. Særkørsel fra

Danmarks Statistik

1-2 årige

AntalDanskereIkke-vestlige efterkommereIkke-vestlige indvandrere102.8596.431222Procent87 %67 %35 %

3-5 årige

Antal167.68214.289732Procent96 %89 %68 %
Note 1: Børn er i dagtilbud hvis de enten er i daginstitution (dagpleje, vuggestue, børnehave eller al-dersintegreret institution) eller SFO/fritidshjem. Der kan være enkelte dagtilbud som indberetter CPR-numre for børn. Nogle børn som går i dagtilbud kan således indgå i registret som om, de ikke gør det.
Side 4