Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 8. april 2010
CAW/ J.nr. 2010-1985
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. marts 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 340(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 340”Kan ministeriet bekræfte at Norddjurs kommune ikke fuldt ud lever op tillovens krav om at tilbyde borgerne frit valg på hjemmeplejeområdet, og så-fremt ministeriet kan bekræfte dette, vil ministeren så sikre at kommunensnarest muligt sikrer borgerne et frit valg?”
Svar:Jeg kan generelt oplyse, at den enkelte kommunalbestyrelse har pligt til atsikre grundlaget for, at modtagere af hjælp efter § 83 i lov om social servicekan vælge mellem forskellige leverandører af hjælpen. Det skal ske ved atbenytte én af følgende modeller for frit valg: Godkendelsesmodellen, ud-budsmodellen eller udbud inden for godkendelsesmodellen.Den enkelte kommunalbestyrelse skal, uanset hvilken model der vælges,fastsætte kvalitetskrav til den personlige og praktiske hjælp, som alle leve-randører, eksisterende såvel som potentielle, skal leve op til, hvis de ønskerat levere hjælp efter § 83. Har kommunalbestyrelsen valgt at benytte god-kendelsesmodellen, skal der endvidere fastsættes priskrav til de enkelteydelseskategorier, da priskravet er grundlaget for afregningen mellem kom-munalbestyrelse og leverandør. Alle leverandører, der kan levere hjælp efterde fastsatte kvalitetskrav, og som ønsker at levere hjælp til den fastsattetimepris, har adgang til at levere personlig og praktisk hjælp i kommunen.
Kommunalbestyrelsen kan også vælge at bringe den personlige og praktiskehjælp i udbud. I så fald konkurrerer potentielle leverandører i en udbudsrun-de, hvorefter der skal indgås kontrakt med mindst to leverandører. Såfremtdet ikke er muligt at indgå kontrakt med minimum to leverandører, træderreglerne om godkendelse i stedet.Der kan – uanset valg af model – opstå situationer, hvor det i enkelte kom-muner ikke er muligt at indgå kontrakt med potentielle private leverandører ialle ydelseskategorier inden for personlig og praktisk hjælp, såfremt der ikkeer private leverandører, der ønsker at tilbyde disse ydelser i den pågælden-de kommune. Den enkelte kommunalbestyrelse har dog fortsat pligt til årligtat fastsætte priskrav for de enkelte ydelseskategorier, som potentielle priva-te leverandører, der lever op til kvalitetskravene, kan anmode om godken-delse på baggrund af.Det fremgår af Fritvalgsdatabasen, at borgerne i Norddjurs Kommune, der ervisiteret til hjælp efter servicelovens § 83, og som er omfattet af reglerne omfrit leverandørvalg, på nuværende tidspunkt kan vælge en privat leverandøraf praktisk hjælp, men ikke af personlig pleje. Socialministeriet lægger umid-delbart til grund, at det drejer sig om en situation, jf. ovenfor, hvor det ikkehar været muligt at indgå en kontrakt med en privat leverandør af personligpleje i Norddjurs Kommune.Hvad angår tilsyn med overholdelse af lovgivningen på dette område, så kanjeg afslutningsvis oplyse, at statsforvaltningen fører tilsyn med, at kommu-nerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndighe-der, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i medfør af denne lov-givning. Såfremt Norddjurs Kommune ikke overholder reglerne om frit leve-randørvalg, kan sagen indbringes for statsforvaltningens tilsyn.
Benedikte Kiær
/Jakob Krogh