Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 24. november 2009
CAP/ J.nr. 2009-7893
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. oktober2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 33 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rene Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 33:”Vil ministeren redegøre for, om udmålingen af BPA til en borger kan ændresuden varsel, eventuelt med tilbagevirkende kraft, uden partshøring og udenhensyn til, om borgeren har mulighed for at rekruttere fornøden hjælp på detnye grundlag, og hvad er borgerens reelle mulighed for at imødegå en så-dan ændring, når det tages i betragtning, at en ankesag vil vare 6-12 måne-der, og behovet for hjælp er akut?”
Svar:Der kan henvises til svarene på spørgsmål 27 og 28 (SOU Alm. del). I for-længelse heraf kan det oplyses, at kommunalbestyrelsen, hvis der er tale omen indgribende afgørelse i forhold til borgeren, bør fastsætte et passendevarsel for afgørelsen. Det kan eksempelvis oplyses, at Ankestyrelsen i Prin-cipafgørelse C-35-03, der indebar, at kommunen skulle effektuere en bor-gers ret til et hjælpemiddel, pålagde kommunen pålagt at fastsætte en pas-sende frist herfor over for borgeren.Det kan supplerende oplyses, at kommunalbestyrelsen har pligt til at sikre, atborgeren får den nødvendige hjælp efter serviceloven. Såfremt borgerenikke har mulighed for at rekruttere den fornødne hjælp, må hjælpen stilles tilrådighed af kommunen.
2
Kommunalbestyrelsen har desuden pligt til at sikre, at udmålingen efter ser-vicelovens § 96 er i overensstemmelse med servicelovens bestemmelser omBPA.Det vil være op til det almindelige klagesystem at vurdere, om en afgørelseer i overensstemmelse med lovgivningen på området.
Karen Ellemann/ Katrine Wilms Andersen