Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Det talte ord gælderSpørgsmålW:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan det går med implementeringen af denye regler for borgerstyret personlig assistance, herunder udmålingen af støtten, udmålingenaf støtte til administration og sammenhængen mellem den regionale og kommunale service.Spørgsmål Y:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at løsede problemer, der er for borgere med BPA-ordning, som beskrevet i henvendelse fra DH, jf.SOU alm. del – bilag 120, således at BPA-ordningen kommer til at fungere efter de oprinde-lige intentioner?
Da der er stor sammenhæng mellem de to øvrige samråds-spørgsmål, som jeg skal besvare her i dag, vil jeg meget gernebesvare disse to spørgsmål samlet.Danske Handicaporganisationer har i deres henvendelse beskre-vet særligt 3 problemstillinger i forhold til BPA-området. Detgælder i forhold til kommunernes administration af reglerne, denkommunale udmåling af tilskuddet til løn og til administrations-udgifter samt snitflader i forhold til anden lovgivning. I forholdtil det sidste, som jo vedrører blandt andet arbejdsmiljølovgiv-ningen, kan jeg henvise til det svar, jeg har oversendt til Social-udvalget på spørgsmål 247, og den drøftelse, vi netop har haftom respirationsområdet med indenrigs- og sundhedsministeren.Med borgerstyret personlig assistance, eller BPA, er der jo taleom et regelsæt, der i princippet har eksisteret siden 1980’erne,hvor vi fik hjælperordningerne. Det er et regelsæt, der er til storglæde for en gruppe mennesker, som på trods af en omfattendefunktionsnedsættelse, med denne ordning, kan leve et selvstæn-digt og aktivt liv.I forhold til den kommunale udmåling til løn, tillæg mv. pegerDanske Handicaporganisationer efter min opfattelse på to for-skellige problemstillinger.
2
For det første kritiserer Danske Handicaporganisationer udmå-
lingsreglerne i forhold til løn – og herunder kommunernes lønni-veau for sammenlignelige faggrupper.Jeg er blevet gjort opmærksom på, at det ikke var formålet med
den økonomiske ramme i satspuljeaftalen for 2009, at give etgenerelt lønløft til handicaphjælperne.Det var derimod aftalen, at udmålingsreglerne skulle præcisere
kommunernes pligt til at tage højde for bl.a. forskellige tidsbe-stemte tillæg, løn under sygdom og særligt arbejdsmarkedspen-sion til hjælperne, så forudsætningerne for forbedrede vilkår forhjælperne blev tilvejebragt.Det er min opfattelse, at de nuværende regler om udmåling af
tilskud til løn er fastsat i overensstemmelse med den politiskebeslutning i satspuljekredsen og afspejler de elementer, der varenighed om under forhandlingerne.For det andet gør Danske Handicaporganisationer også opmærk-som på kommunernes administration af reglerne om BPA. Debeskriver, at der i nogle kommuner er en praksis om at udmåledet kontante tilskud til både løndelen og administrationsomkost-ningerne på baggrund af den konkrete DUT-kompensation, somden enkelte kommune har modtaget.I forhold til lønelementerne betyder det for eksempel, at der fort-sat er forskelle på hjælpernes muligheder for løn under sygdomog adgangen til arbejdsmarkedspension.I forhold til administrationsomkostningerne er der eksempler på,at der ikke udarbejdes et overslag over de omkostninger, der erforbundet med at udføre arbejdsgiveropgaven for borgeren –men, at nogle kommuner tilsyneladende bruger nogle tal formerforbruget fra DUT-aftalen som beregningsgrundlag for bor-gernes tilskud.Jeg vil gerne slå fast, at jeg er opmærksom på, at der er en rækkeimplementeringsproblemer i forhold til reglerne om BPA i
3
kommunerne. I den forbindelse er det vigtigt for mig at under-strege, at den kompensation, som den enkelte kommune modta-ger, ikke kan anvendes som en rettesnor for, hvor meget der kananvendes til BPA-ordninger i den enkelte kommune. DUT-kompensationen er blot et udtryk for merudgifterne for kommu-nerne under ét ved indførelse af de nye regler.Jeg må understrege, at reglerne siger, at der i alle sager skal fore-tages en konkret og individuel vurdering, og det kan altså ikkeske på baggrund af DUT-kompensationen, der tager udgangs-punkt i gennemsnitsbetragtninger.Jeg kan derfor fortælle, at ministeriet på den baggrund netop harsend et brev om BPA til alle kommuner, hvor der gøres op-mærksom på, at den beskrevne praksis ikke er i overensstem-melse med reglerne om, at kommunerne skal foretage en konkretog individuel vurdering af den enkelte sag. Samtidig er kommu-nernes pligter i forhold til reglerne om BPA blevet understreget.Brevet er samtidig oversendt til Socialudvalget til jeres oriente-ring.I forhold til implementeringen af reglerne er jeg blevet oplystom, at satsordførerne i fællesskab har aftalt at gennemføre ensamlet evaluering af BPA-ordningens effekter i 2011.Ministeriet har derfor i samarbejde med Deloitte tilrettelagt etevalueringsforløb, hvor der som første skridt i løbet af februar ogmarts måned i år gennemføres en mindre undersøgelse af kom-munernes praksis for udmåling og beregning af det kontante til-skud til ansættelse af hjælpere og til administration af ordningen.Jeg mener, at vi med den igangværende undersøgelse får et kla-rere billede af, hvordan kommunerne konkret udmåler det kon-tante tilskud, og hvilke generelle overvejelser kommunerne hargjort sig i forbindelse med implementeringen af den nye lovgiv-ning.
4
Vi har i undersøgelsen lagt vægt på at få så meget viden sommuligt. Derfor har vi udvalgt kommuner, der har relativt mangeBPA-ordninger. Vi har desuden lagt vægt på at opnå viden omforskelle på tværs af kommuner, og derfor er der både store ogsmå kommuner med, og vi har samtidig vægtet at have en godgeografisk spredning.På nuværende tidspunkt – og med de meldinger vi får fra organi-sationerne, kan det synes langt ud i fremtiden, at evalueringenførst gennemføres i 2011. Det er derfor aftalt, at Socialudvalgetløbende skal orienteres, og herunder også om resultaterne af denigangværende undersøgelse.Men vi følger implementeringen af regelsættet nøje. Samtidig erder jo også med satspuljemidler sat fokus på at støtte borgerne ide opgaver, der er forbundet med en BPA-ordning. Vi har i no-vember 2009 fået startet en Rådgivningsfunktion for borgeremed BPA om de mange spørgsmål, der kan opstå både for nyeog mere rutinerede brugere. Det gælder i forhold til ferielovgiv-ning, arbejdsmiljø og ansættelsesregler, som jo har stor betyd-ning for den enkelte borger.Samtidig er der etableret et nyt kursustilbud både for nye og ek-sisterende BPA-brugere. Der blev afholdt 3 kurser i efteråret2009 og bliver udbudt 5 nye kurser i her foråret 2010, forudentemadage om arbejdsmiljø og personalejura. Vi vil naturligvisløbende følge op på det samlede behov for temadage og lignendepå området.Jeg vil gerne slutte af med at sige, at jeg tror, vi i den kommendetid skal bruge kræfter på at guide kommunerne om den nye lov-givning. Det er dette arbejde, vi nu er begyndt på, med det brevministeriet har sendt til kommunerne om BPA.Men jeg vil naturligvis meget gerne i samarbejde med satspulje-partierne være med til vurdere, om der er behov for at iværksæt-te yderligere initiativer for at sikre, at intentionerne med BPA-ordningen føres ud i livet.
5