Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 26. marts 2010
MDA/ J.nr. 2010-1657
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. marts 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 305(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 305:”Forventes kommunerne med den nye lovgivning at følge den samme prak-sis som er gældende i forhold til ansatte efter aftale mellem KL/FOA, hvorkommunerne sædvanligvis ansætter alle (f.eks inden for hjemmeplejen) påsammen lavest udgangspunkt, mens det er muligt for den enkelte kommuneat "fylde op" i opadgående retning, men de ansætter ikke på ringere vilkårend overenskomsten? ”
Svar:Baggrunden for lov nr. 388 af 25. maj, som gav ministeren bemyndigelse tilat fastsætte nærmere regler omkring udmåling af det kontante tilskud til an-sættelse af hjælpere, var, at praksis på tværs af kommuner var meget for-skellig, særligt i relation til udmåling af tilskud til dækning af fx nattillæg, ar-bejdsmarkedspension og løn under sygdom. I bekendtgørelse nr. 567 af 19.juni 2009, som senere ændret med bekendtgørelse nr. 1009 af 28. oktober2009, blev der pr. 1. juli 2009 fastsat nærmere regler for den kommunaleudmåling af det kontante tilskud til borgeren.I bekendtgørelsen er der fastsat regler for, hvilke elementer kommunalbesty-relsen som minimum skal udmåle til i en BPA-ordning. Herved sikrer be-kendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen skal udmåle til fx arbejdsmarkeds-pension, løn under sygdom og tillæg for arbejde på forskellige tider af døg-net. Der skal i alle tilfælde foretages en konkret og individuel vurdering i denenkelte borgers sag, herunder om der er behov for hjælpere med en særligfaglig baggrund, og dette skal afspejles i det kontante tilskud.
2
Der er ikke noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen udmåler et tilskud pået niveau, der ligger udover bekendtgørelsens minimumskrav.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann