Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
819572_0001.png
819572_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 26. marts 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CAP/ J.nr. 2010-1657
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. marts 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 302(SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 302:”Ministeren bedes oplyse, hvordan svaret på SOU alm. del - spørgsmål 217,hvor ministeren refererer til Arbejdstilsynet, der udtaler: "Hvor arbejdet er afmere medicinsk eller professionelt plejende karakter, herunder injektionsgiv-ning og overvågning, er der ikke tale om ”arbejde i arbejdsgiverens privatehusholdning”", skal forstås i forhold til BPA efter lov om social service § 96,hvor formålet med bestemmelsen er at give mulighed for pleje, overvågningog ledsagelse, og samtidig bedes ministeren oplyse om reglerne er desamme, hvad enten BPA er ydet efter § 95 eller § 96.”
Svar:Reglerne om arbejdsmiljø hører under Beskæftigelsesministeriets område.Det kan dog, i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 217 (SOU alm. del)oplyses, at reglerne om arbejdsmiljø er de samme, uanset om en BPA-ordning er ydet efter servicelovens § 95 eller § 96.I besvarelsen af spørgsmål 217 oplyser Arbejdstilsynet om, at arbejdsmiljø-forpligtelsen kan have forskelligt omfang, afhængigt af det arbejde, somudføres i den enkelte ordning. Der kan i den forbindelse henvises til punkt125 om arbejdsmiljøloven i Vejledning om borgerstyret personlig assistance(vejledning nr. 94 af 10. november 2009), som uddyber dette spørgsmål:”125. Efter arbejdsmiljøloven har arbejdsgiveren pligt til at sørge for, at ar-bejdsmiljøet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarligt. Dennepligt gælder også, når arbejdet udføres i private hjem.
2
Det skal bemærkes, at hvis borgeren selv er arbejdsgiver for sine hjælpere,kan arbejdsmiljøforpligtelsen have forskelligt omfang afhængigt af det arbej-de, som udføres.Det gælder i de tilfælde, hvor der er tale om arbejde, der normalt udføres iarbejdsgiverens private husholdning, fx rengøring, madlavning og sneryd-ning. Dette arbejde er omfattet af arbejdsmiljølovens udvidede område, jf.arbejdsmiljølovens § 2, stk. 3. Det vil sige, at alene arbejdsmiljølovens be-stemmelser vedrørende arbejdets udførelse, tekniske hjælpemidler mv. gæl-der for dette arbejde.Hvor arbejdet er af mere medicinsk eller professionelt plejende karakter,herunder injektionsgivning, overvågning og hjælp til bad med brug af lift, erder ikke tale om arbejde, der normalt udføres i arbejdsgivers private hus-holdning.I disse tilfælde vil arbejdet være omfattet af hele arbejdsmiljøloven, herunderfx også pligten for arbejdsgiveren til at udarbejde APV, reglerne om fx ar-bejdstid og arbejdsstedets indretning. Det samme gælder, hvis kommunenhar involveret sig så meget i tilrettelæggelse, instruktion og tilsyn, at ar-bejdsgiveransvaret påhviler kommunen i stedet for den handicappede.Hvis tilskuddet er overført til en forening eller virksomhed, er disse som ar-bejdsgivere ansvarlige for overholdelse af hele loven, det vil sige fx ogsåreglerne om arbejdstid, arbejdsstedets indretning, arbejdspladsvurdering ogsikkerhedsorganisation. Hvis den handicappede som arbejdsleder derimodtilrettelægger hjælpernes arbejde og har den reelle indflydelse på hjælper-nes arbejdsmiljøforhold, herunder udøver instruktionsbeføjelsen, så kanarbejdsgiveransvaret efter arbejdsmiljøloven efter en konkret vurdering fort-sat påhvile den handicappede, uanset om tilskuddet er overført til en for-ening eller virksomhed.”Det skal afslutningsvis bemærkes, at det nævnte punkt i vejledningen erudarbejdet i samarbejde med Arbejdstilsynet.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann