Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
819986_0001.png
819986_0002.png
819986_0003.png
819986_0004.png
819986_0005.png
FolketingetSocialudvalgetChristiansborg1216 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. marts 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-151-0368JEE42946
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 300 (Alm. del), som Folke-tingets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 3. marts 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 300 (Alm. del) fra Folketingets Socialudvalg:

”Vil ministeren venligst oplyse – eventuelt via supplerendesvar fra andre ministerier – om muslimske pigers/kvindersmulighed for at få hjælp til at undgå æresrelaterede pres elleri værste fald æresrelaterede forbrydelser fra famili-en/omgangskredsen, herunder hvilke muligheder den enkeltehar for at begynde en ny og beskyttet tilværelse, og menerministeren, at der er behov for nye tiltag på området?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetudtalelser fra Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration ogfra Socialministeriet.Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration har oplyst følgen-de:”Integrationsministeriet har iværksat en lang række initiati-ver, der skal hjælpe unge kvinder og mænd, der er udsat foræresrelaterede konflikter, ligesom der er iværksat en langrække forebyggende initiativer. Initiativerne henvender sigtil de unge, til forældrene og til fagfolk og det frontpersonale,der har den daglige kontakt med de unge.For at sikre rådgivning og støtte til de unge er der etableret enrådgivningstelefon til unge. Rådgivningstelefonen drives afLOKK (Landsorganisation af Kvindekrisecentre), og de ungekan også henvende sig personligt hos LOKK. I 2009 blevUngerådgivningen udvidet med en brevkasse/chatroom. Deter netop besluttet at udvide denne indsats, således at LOKK’skontor i København udvides med et kontor i Vejle, hvor deunge har mulighed for at møde personligt op. Desuden udvi-des med en døgnåben hotline, hvor de unge kan ringe døgnetrundt. Endvidere vil der fremover være tilbud om psykolog-hjælp til de unge samt mulighed for at følge de unge i enlængere periode, efter at en akut krise er overstået.Endvidere tilbydes konfliktmægling til familier, der opleveræresrelaterede konflikter. Konfliktmægling vil ofte ske isamarbejde med politiet og de sociale myndigheder. Kon-fliktmæglingen tilbydes af LOKK og er netop blevet udvidetmed ekstra ressourcer.I 2009 er der etableret en særlig sms-tjeneste –www.quickescapeservice.dk– der kan guide de unge videretil relevante støttemuligheder mv.
2
Den målrettede rådgivning suppleres af en række tiltag, somskal nå bredere ud. Det drejer sig især om dialoginitiativermv. i forhold til elever på grundskoler, ungdomsuddannelsermv.Et helt nyt initiativ er et rollemodelkorps vedrørende æresre-laterede konflikter, bestående af unge mænd med etnisk mi-noritetsbaggrund. Korpset skal rejse rundt i landet på skoler, iungdomsklubber, foreninger mv. og fortælle andre unge omderes erfaringer og gå i dialog med de unge om æresbegreber,tvangsægteskaber, kønsligestilling mv. De første rollemodel-ler forventes at være klar til at rykke ud til maj 2010.Et andet nyt initiativ, der er på vej, er en kampagne om æres-relaterede konflikter, kønsligestilling, individets rettigheder,menneskerettigheder, demokratisk dialog mv.I nogle tilfælde er der behov for, at de unge kan få hjælp ogstøtte et sikkert sted. De unge kan være i så konfliktfyldte si-tuationer, at de er truede og derfor i en periode må opholdesig under særligt sikre forhold. Der er på den baggrund etab-leret et særligt bosted for kvinder mellem 18-30 år, der flyg-ter fra æresrelaterede konflikter. Bostedet tilbyder en megethøj grad af sikkerhed og arbejder bl.a. på at få kvinderne til-bage til et almindeligt liv med udannelse, arbejde osv.Der er endvidere ved at blive etableret et særligt bosted forunge par mellem 18-30 år, der er i risiko for æresrelateredekonflikter, herunder tvangsægteskab. Tilbuddet åbner den 1.maj 2010.Integrationsministeriet vurderer løbende og i samarbejde medandre relevante myndigheder, frivillige organisationer ogeksperter eventuelle behov for nye tiltag på området.”Socialministeriet har oplyst følgende:”Landets kvindekrisecentre kan tilbyde midlertidigt døgnop-hold til kvinder og børn, der har været udsat for vold, truslerom vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller sam-livsforhold. Der kan tilbydes et sikret ophold, således atkvinden og eventuelle børn bliver beskyttet mod uønsketkontakt fra familie, venner og lign. Under opholdet på etkvindekrisecenter kan der endvidere ydes støtte og omsorgsamt rådgivning. Kvinden kan selv rette henvendelse tilkvindekrisecentret om optagelse. Optagelsen kan dog ogsåske efter henvisning fra offentlige myndigheder. Det er lede-ren af kvindekrisecentret, der træffer afgørelse om optagelse.Er det af pladshensyn ikke muligt at optage kvinden, skal le-deren bistå kvinden med at få plads på et andet krisecenter.Kvinden kan være anonym ved henvendelsen og under op-holdet.3
Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor kvindekrisecent-ret er beliggende, skal tilbyde alle kvinder med børn, der harophold på et kvindekrisecenter, en familierådgiver. Rådgive-ren skal hjælpe kvinden og børnene med at blive etableret iegen bolig, få styr på økonomi, evt. job, skole, daginstitution,sundhedsvæsen m.v. Rådgivningen kan iværksættes, når for-beredelsen til udflytning fra kvindekrisecentret påbegyndes,og skal vare, indtil kvinden og børnene er etableret i egen bo-lig. Rådgivningen vil typisk vare i et halvt år, men kan omnødvendigt forlænges til et år.”Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at bekæmpelse af æres-relaterede forbrydelser er et højt prioriteret fokusområde for politiet. Denpolitimæssige indsats er forankret i Rigspolitiets strategi for indsatsenover for æresrelaterede forbrydelser fra 2007. Strategien fastlægger enoverordnet ramme for den samlede politimæssige håndtering af dennekriminalitetsform såvel lokalt i politikredsene som centralt i Rigspolitiet.Strategien indgår i de enkelt politikredses lokale handleplan på området.Det fremgår bl.a. af strategien, at politiet bør yde en præventiv indsats,herunder ved at formidle kontakt mellem truede personer og de relevantemyndigheder og organisationer, for derved at sikre, at den pågældendefår den nødvendige hjælp og støtte.Som led i beskyttelsen af personer, der er ofre eller er i risiko for at bliveofre for æresrelaterede kriminalitet, kan politiet endvidere iværksættesådanne foranstaltninger, som efter politiets skøn anses for nødvendigeeller hensigtsmæssige. Disse kan efter omstændighederne bestå i, at poli-tiet – eventuelt i samarbejde med den overordnede anklagemyndighed ogPolitiets Efterretningstjeneste – iværksætter beskyttelsesforanstaltninger iform af f.eks. patruljering og bevogtning.I helt ekstraordinære tilfælde, hvor de foranstaltninger som kan iværksæt-tes af politikredsene, ikke anses for tilstrækkelige, kan Politiets Efterret-ningstjeneste iværksætte beskyttelsesforanstaltninger inden for rammerneaf det såkaldte vidnebeskyttelsesprogram. Programmet har i sin nuvæ-rende form eksisteret siden 2001.I de mest alvorlige tilfælde kan der foretages et fuldstændigt identitets-skifte med nyt navn og adresse mv., og den pågældende kan eventueltogså hjælpes til et nyt liv i et andet land.For at et identitetsskifte skal kunne gennemføres, skal den pågældendemedvirke til processen og overholde en række konkret fastsatte betingel-ser. Den pågældende skal således være indstillet på bl.a. at afbryde kon-4
takten til familie, venner og øvrige omgangskreds, ligesom det er nød-vendigt at opgive arbejde eller uddannelse. Vidnebeskyttelsesprogram-met kan ikke gennemføres, hvis den pågældende ikke fuldt ud er parat tilat overholde disse betingelser.Politiets Efterretningstjeneste har oplyst, at tjenesten har en række erfa-ringer med gennemførelse af vidnebeskyttelsesforanstaltninger, herunderidentitetsskifte, i forbindelse med æresrelateret kriminalitet. Som beskre-vet har det dog store menneskelige omkostninger for den pågældende atskifte identitet som led i et vidnebeskyttelsesprogram, og navnlig kan detvære vanskeligt for unge mennesker at overskue konsekvenserne af enbeslutning om et identitetsskifte. På den baggrund bør et identitetsskifteogså forbeholdes de mest alvorlige sager, hvor mindre indgribende foran-staltninger ikke er tilstrækkelige.
5