Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. marts 2010
CAP/ J.nr. 2010-1531
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 24. februar2010 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.290 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 290:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. februar 2010 fra KL ved-rørende borgerstyret personlig assistance, jf. SOU alm. del - bilag 144.”
Svar:KL har ved brev af 3. februar 2010 besvaret Danske Handicaporganisatio-ners åbne brev af 21. januar 2010 om problemstillinger vedrørende borger-styret personlig assistance (BPA).KL skriver om deres arbejde med at støtte op om gennemførelsen af regel-sættet, herunder gennem kurser, vejledningsarbejde mv. over for kommu-nerne.Ministeriet har, i lighed med KL, gennemført en særlig indsats for at informe-re om reglerne om BPA. Der blev i februar-marts 2009 gennemført 6 regio-nale informationsdage om reglerne om BPA for både kommunale sagsbe-handlere og for borgere med BPA. Ministeriet følger desuden løbende op påbehovet for initiativer på området, herunder initiativer i forhold til kommuner-ne. I forlængelse heraf kan det oplyses, at ud over de orienteringsskrivelser,der er udsendt i forbindelse med vedtagelsen og gennemførelsen af lovæn-dringerne om BPA, har ministeriet den 2. marts 2010 udsendt en ny oriente-ringsskrivelse til samtlige kommuner om kommunernes administration afreglerne om BPA. Orienteringsskrivelsen er samtidig sendt til KL til oriente-ring.
2
KL skriver om udmåling af tilskud til løn- og ansættelsesvilkår for hjælperne,at parterne i forbindelse med DUT-forhandlingerne var opmærksomme på, atden økonomiske ramme ikke gav mulighed for at stille krav om, at kommu-nerne skal udmåle tilskud til alle elementer, der indgår i overenskomsten pådet offentlige social- og sundhedsområde.Det skal bemærkes, at reglerne om udmåling af tilskud til løn, tillæg, pensi-on, løn under sygdom m.v. er fastsat i overensstemmelse med den politiskebeslutning i satspuljekredsen omkring de elementer, der var enighed omskulle indgå i udmålingen. Der var i den forbindelse enighed om, at der ikkeskulle udmåles til samtlige elementer i de offentlige overenskomster som fx6. ferieuge, forskellige frit valgselementer og beklædningstillæg. Dette blevoplyst i forbindelse med DUT-forhandlingerne med KL.KL forholder sig dog ikke til de af DH rejste problemstillinger vedrørende lønunder sygdom, arbejdsmarkedspension eller G-dage. Der kan i den forbin-delse henvises til svar på spørgsmål 247 (SOU alm. del) af 2. marts 2010,hvoraf det fremgår, at det er ministeriets opfattelse, at såfremt kommunalbe-styrelsen vælger at anvende fx den kommunale overenskomst for social- ogsundhedspersonale som grundlag for udmåling af løn m.v., skal sammegrundlag anvendes ved udmåling til alle bekendtgørelsens elementer, her-under også pensionsbidrag samt ved dækning af omkostninger til fx lønunder sygdom.I svaret på spørgsmål 247 blev det desuden oplyst, at det er ministerietsopfattelse, at kommunalbestyrelsen efter de gældende regler har pligt til atudmåle tilskud til dækning af lovpligtige bidrag, som fx betaling af G-dage,som følger af anden lovgivning, jf. udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 5.I forhold til udmåling af administrationsomkostningerne skriver KL, at mini-steriet i forbindelse med DUT-forhandlingerne har vægtet det borgerstyredeelement i BPA-ordningerne tungt. KL skriver videre, at man, også når detgælder administrationsomkostninger, rådgiver kommunerne ud fra DUT-aftalen med ministeriet.Det er ministeriets opfattelse, at vægtningen af det borgerstyrede element iBPA-ordningerne er i overensstemmelse med intentionerne i BPA om attage udgangspunkt i borgerens selvbestemmelse, samtidig med at man kanvælge at blive aflastet fra en række administrative opgaver.Det skal desuden understreges, at den af DH beskrevne praksis, hvor ni-veauet fra DUT-forhandlingen i nogle tilfælde tilsyneladende anvendes somudmålingsgrundlag for den enkelte borger, ikke er i overensstemmelse medkommunalbestyrelsens pligt til at foretage en konkret og individuel vurderingaf den enkelte sag. Denne pligt gælder også ved udmåling til omkostningerved de særlige opgaver, der er forbundet med at være arbejdsgiver for en
3
borger med BPA efter bekendtgørelsens § 8. Derfor kan kommunerne ikkeanvende DUT-resultatet som rettesnor for udmåling til arbejdsgiveropgaven.DUT-resultatet udtrykker alene merudgifterne ved indførelse af nye regler påområdet som et gennemsnit for kommunerne samlet set, og det kan derforikke alene anvendes som udgangspunkt i forhold til vurderingen af den kon-krete sag. Ministeriet har understreget dette over for kommunerne i den tidli-gere nævnte orienteringsskrivelse, der blev udsendt den 2. marts 2010. Detkan desuden oplyses, at der også er taget kontakt til KL med henblik på ensnarlig drøftelse af bl.a. problemstillinger i forhold til implementeringen afBPA.Afslutningsvis kommenterer KL problemstillinger om BPA i forhold til perso-ner med respirator. Som oplyst på samrådet den 3. marts 2010 er Socialmi-nisteriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet opmærksomme på problem-stillingen. Ministerierne vil nu udarbejde en ny fælles skrivelse om dette idialog med parterne på området. Indenrigs- og sundhedsministeren har den9. marts 2010 skrevet til KL herom.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann