Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
762220_0001.png
762220_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 24. november 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MDA/ J.nr. 2009-7893
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. oktober2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 29 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 29:”Hvad vil ministeren foretage sig over for de kommuner, som ikke udmåler ettilstrækkeligt beløb til uddelegering af arbejdsgiveransvaret for BPA, ellersom ikke udmåler et tilstrækkeligt beløb til, at borgeren frit kan vælge mellemen privat udbyder eller en borgerstyret organisation, i betragtning af at enankesag vil vare mindst 6-12 måneder, mens behovet for uddelegering afarbejdsgiver ansvaret er akut?”
Svar:Kommunalbestyrelsen skal udmåle et tilskud, der dækker omkostninger til atvære arbejdsgiver i ansættelsesretlig forstand, når en borger, der er tilkendten BPA-ordning, ønsker at overføre sit tilskud til en privat virksomhed elleren forening. I bekendtgørelse nr. 1009 af 28. oktober 2009 er der fastsatnærmere regler for, hvilke elementer der skal indgå i udmålingen, herunderomkostninger til varetagelse af arbejdsgiveropgaven.Det er kommunalbestyrelsens pligt at følge reglerne og udmåle et tilskud,der giver borgeren mulighed for at overføre sit tilskud til en privat virksomhedeller forening. Kommunalbestyrelsen skal jf. bekendtgørelsens § 4 opstille etbudget, der beskriver, hvordan omkostningerne til arbejdsgiveropgaven erberegnet. Derved sikres det, at det udmålte tilskud står mål med den ar-bejdsgiveropgave, der er i den enkelte BPA-ordning. Det er dog væsentligtat understrege, at det tilskud, som kommunalbestyrelsen skal udmåle, ikkenødvendigvis giver borgeren et frit valg mellem alle udbydere på markedet.
2
Reglerne om udmåling af det kontante tilskud er nye og komplekse i denforstand, at der i udmålingen til arbejdsgiveropgaven skal tages højde bådefor de forskellige muligheder for at sammensætte en BPA og for de mangeforskellige behov, som borgere med en BPA-ordning kan have.I forlængelse af bekendtgørelsens ikrafttræden er der til vejledning af kom-munerne udsendt en orienteringsskrivelse om indholdet i de nye regler. Den13. november 2009 blev der desuden offentliggjort en ny og samlet vejled-ning om BPA, som skal understøtte den kommunale sagsbehandling i for-bindelse med udmåling af det kontante tilskud, der gør det muligt for borge-ren at overføre sit tilskud til en anden part.Det kan supplerende oplyses, at KL har afholdt en række kurser om visitati-on til BPA, som har haft til formål at klæde de kommunale sagsbehandlereyderligere på til de nye udmålingsregler.Indenrigs- og Socialministeriet vil følge området tæt gennem bl.a. løbendestatusrapporteringer fra den netop igangsatte rådgivningsfunktion, Service-styrelsens kurser, DUKH’s tilbagemeldinger samt den løbende rådgivning ogvejledning af kommunerne. Der er desuden afsat midler til at evaluere im-plementeringen af reglerne om BPA og herunder at gennemføre en baselineundersøgelse.
Karen Ellemann/ Katrine Wilms Andersen