Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 2. marts 2010
BBE/ J.nr. 2010-992
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 1. februar 2010til indenrigs- og socialministeren følger hermed socialministerens en-delige svar på spørgsmål nr. 252 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF)
Spørgsmål nr. 252:”Agter ministeren at udbrede gode erfaringer og eksempler på langtidshold-bare løsninger, der kan fremtidssikre ældreplejen, så et stigende antal ældreikke medfører serviceforringelser, f.eks. ved at sætte de bedste kommunaleløsninger i system samt indhente erfaringer udefra, så kommunerne - i encentral database - kan søge inspiration f.eks. fra andre kommuner til at frem-tidssikre velfærdssamfundet, og kan ministeren oplyse, hvilke initiativer rege-ringen allerede har taget på området?”
Svar:Jeg er enig i, at det er vigtigt at få udbredt de gode erfaringer og eksempler,så kommunerne kan hente gevinster hjem ved at lære af hinandens godeløsninger. Kommunerne står overfor udfordringen med at skulle tage håndom en stigende ældrebefolkning, og samtidig vil de komme til at opleve etfaldende antal personer i den arbejdsdygtige alder. Dette stiller naturligtstørre krav til kommunernes ressourceudnyttelse, herunder krav om at udfø-re opgaverne mere effektivt.Regeringen har allerede igangsat en række initiativer, som skal bidrage til atudbrede de gode erfaringer og eksempler på ældreområdet til kommunerne.I databasenGod Social Praksissamler Servicestyrelsen de bedste kommu-nale eksempler på god social praksis og gør dem tilgængelige, så kommu-nerne kan lære af hinanden. God Social Praksis kan bruges som en videns-
2
bank og en værktøjskasse, hvor kommunerne kan hente kvalificeret inspira-tion og nytænkning, når de skal i gang med en kommunal opgave, herunderogså på ældreområdet. Eksemplerne er nøgternt, systematisk og konkretbeskrevet med angivelse af redskaber og metoder, så de er direkte til atoverføre. Det er f.eks. eksempler om god sagsbehandling, ledelsesinforma-tion, tværsektorielt samarbejde, borgerinddragelse, politikudvikling, fagligudvikling, attraktive arbejdspladser og dokumentation.Servicestyrelsen har i øvrigt som overordnet formål at bidrage aktivt til envidensbaseret socialpolitik, der medvirker til effektive sociale ydelser til gavnfor borgerne. Servicestyrelsen både producerer, indsamler og formidler vi-den samt identificerer og dokumenterer metoder, der kan anvendes i detpraktiske arbejde på socialområdet.Derudover gennemfører Servicestyrelsen i perioden 2008-2010 udviklings-projektetGod mad - godt liv.Projektet, som er finansieret af satspuljen, skalsikre, at ældre visiterede borgere modtager bedre måltider, og fokus er der-for på individuel tilpasning, ernæringsmæssig kvalitet og oplevet værdi.Aktiviteterne udvikles og afprøves i samspil med fem udvalgte projektkom-muner og deres leverandører. Aktiviteterne i projektet resulterer i en rækkeafprøvede og dokumenterede redskaber til brug for alle kommuner.Endvidere har regeringen som led i finanslovsaftalen for 2008 mellem rege-ringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance igangsat et projekt omkringfagligekvalitetsoplysningerpå plejeboligområdet. Projektet er et tilbud til kommu-nerne om at være med til at udvikle og afprøve redskaber, som alle kommu-ner og plejeboliger frivilligt kan anvende til at måle og dokumentere den fag-lige kvalitet.Redskaberne understøtter den enkelte plejebolig i det løbende arbejde medat udvikle kvaliteten og skal samtidig bidrage til, at politikere og borgere kanfå oplysninger om den faglige kvalitet i institutionerne.Kommunerne kan være med til at afprøve fem redskaber, der kan bidrage tilat dokumentere og udvikle den faglige kvalitet af den kommunale serviceover for borgere i plejeboliger. Målet med projektet Faglige Kvalitetsoplys-ninger er både at formidle eksisterende redskaber og at udvikle redskaber tilat måle kvalitet på udvalgte områder, hvor der ikke er redskaber i forvejen.Der er ligeledes stort fokus på udbredelsen af velfærdsteknologiske løsnin-ger, herunder i plejesektoren. Regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alli-ance har afsat 3 mia. kr. til ABT-fonden - Anvendt Borgernær Teknologi.ABT-fonden har som formål at afprøve og udbrede ny velfærdsteknologisamt nye samarbejds- og organisationsformer, der kan aflaste medarbejder-ne og give mere tid til borgernær service og omsorg i den offentlige sektor.
3
Finansministeriet har til brug for min besvarelse oplyst, at ”ABT-fonden støtter indtil videre i alt 43 forskellige projekter, herunder 41 lokaledemonstrationsprojekter og 2 nationale implementeringsprojekter. ABT-fonden bidrager til, at erfaringer og resultater fra ABT-fondens demonstrati-onsprojekter udbredes til kommunerne på to måder.For det første gennem ABT-fondens formidlingsaktiviteter. På ABT-fondenshjemmeside præsenteres alle ABT-fondens projekter på en let forståeligmåde. Der angives kontaktpersoner og status for projekternes fremdrift. Nårde første ABT-projekter er afsluttet, vil evalueringer af projekterne også bliveformidlet via hjemmesiden. ABT-fonden formidler endvidere projekternesresultater på diverse konferencer og seminarer, hvor fonden inviteres til atdeltage.For det andet er det formålet med ABT-fondens demonstrationsprojekter, atde bedste af disse projekter skal implementeres i hele landet. ABT-fondenhar derfor mulighed for at støtte nationale implementeringsprojekter, hvor enkonkret teknologi udbredes fx til alle landets kommuner for derved at frigøreressourcer til mere borgernær service i de enkelte kommuner.”I forlængelse heraf kan det oplyses, at opsamling og formidling af erfaringermed velfærdsteknologier på det sociale område blandt andet også foretagesaf Servicestyrelsen, der har etableret en selvstændig funktion, netop meddette fokus. Servicestyrelsen iværksætter og driver løbende projekter, dersystematisk afprøver velfærdsteknologier i den kommunale praksis i samar-bejde med kommunerne. På denne baggrund foretager Servicestyrelsen enbredere formidling af viden om teknologierne, deres anvendelse og de nyearbejdsgange, de muliggør, til landets kommuner.Som det fremgår, er der allerede flere initiativer i gang, som sigter mod atudbrede de gode erfaringer og løsninger indenfor ældreplejen til kommuner-ne. Jeg har derfor ikke på nuværende tidspunkt planer om yderligere tiltag.
Benedikte Kiær/ Jakob Krogh