Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
806962_0001.png
806962_0002.png
806962_0003.png
806962_0004.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 2. marts 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CAP/ J.nr. 2010-886
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. januar 2010til indenrigs- og socialministeren følger hermed socialministerens en-delige svar på spørgsmål nr. 247 (SOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 247:”Ministeren bedes med henblik på et eventuelt samråd kommentere henven-delse af 21. januar 2010 fra Danske Handicaporganisationer vedr. Borger-styret Personlig Assistance, jf. SOU alm. del - bilag 120.”
Svar:Indledningsvis skal det oplyses, at det er aftalt med indenrigs- og sund-hedsministeren, at socialministeren besvarer spørgsmålet, da de rejste pro-blemstillinger primært vedrører socialministerens område.Danske Handicaporganisationer rejser i et åbent brev af 21. januar 2010 tilFolketingets Socialudvalg en række forskellige spørgsmål og problemstillin-ger vedrørende BPA. Det gælder spørgsmål om udmåling af tilskud til lønmv., den kommunale administration af regelsættet og andre mere generelleproblemstillinger vedrørende reglerne på området.Socialministeriet er fuldt ud opmærksomt på, at der i kommunerne er enrække implementeringsproblemer i forhold til reglerne om BPA. Det er ogsåbaggrunden for, at der er fundet behov for at indskærpe elementer i regel-sættet i forhold til kommunernes administration af området. Ministeriet harderfor netop udsendt en skrivelse til samtlige kommuner om den kommunaleopgave i forhold til BPA.Jeg vil også gerne understrege, at ministeriet følger udviklingen på detteområde tæt. Ministeriet har derfor i forbindelse med den undersøgelse, der iøjeblikket gennemføres på BPA-området, bedt om, at den kommunale prak-sis for udmåling i de 6 udvalgte kommuner beskrives. Resultaterne fra denne
2
undersøgelse vil sammen med den planlagte evaluering af regelsættet dan-ne grundlag for en samlet vurdering af behovet for initiativer på området.Ministeriet følger desuden løbende op på behovet for eksempelvis temadageog lignende på området.Danske Handicaporganisationer kritiserer i henvendelsen udmålingsreglernepå området, ikke mindst i forhold til udmåling af løn mv. Danske Handicap-organisationer nævner, at der ikke udmåles tilskud til 6. ferieuge og G-dage(arbejdsgiverens pligt til at betale arbejdsløshedsdagpenge de første 3 le-dighedsdage ved afskedigelse mv. af hjælpere), samt at der er forskelle iden kommunale udmåling til pension, anciennitet og løn under sygdom.Det skal bemærkes, at det ikke har været hensigten med udmålingsreglerneat sikre ufaglærte handicaphjælpere generel aflønning ud fra et højere løn-trin.Reglerne om udmåling af tilskud til løn, tillæg, pension, løn under sygdomm.v. er fastsat i overensstemmelse med den politiske beslutning i satspulje-kredsen omkring de elementer, der var enighed om skulle indgå i udmålin-gen. Der var i den forbindelse enighed om, at ikke samtlige elementer i deoffentlige overenskomster som fx 6. ferieuge, forskellige frit valgselementerog beklædningstillæg dækkes.Den indgåede overenskomst på handicaphjælperområdet rummer såledeselementer, som kommunalbestyrelsen ikke har pligt til at dække efter degældende regler. Det er ministeriets opfattelse, at parterne på området varbekendte med denne problemstilling blandt andet i forbindelse med høringenom udmålingsbekendtgørelsen og vejledningen i foråret og sommeren 2009.På trods heraf valgte arbejdsmarkedets parter ikke at genforhandle handi-caphjælperoverenskomsten med henblik på at sikre den nødvendige sam-menhæng mellem den økonomiske ramme, som regelsættet udtrykker, ogoverenskomsten.I forhold til Danske Handicaporganisationers bemærkninger om det kommu-nale udmålingsniveau for fx løn under sygdom og pension kan det oplyses,at dette indgår i den nævnte skrivelse til samtlige kommuner. Skrivelsen erdesuden tilgået Folketingets Socialudvalg.Det er ministeriets opfattelse, at såfremt kommunalbestyrelsen vælger atanvende fx den kommunale overenskomst for social- og sundhedspersonalesom grundlag for udmåling af løn m.v., skal samme grundlag anvendes vedudmåling til alle bekendtgørelsens elementer og herunder også pensionsbi-drag samt ved dækning af omkostninger til fx løn under sygdom.Det er desuden ministeriets opfattelse, at kommunalbestyrelsen efter degældende regler har pligt til udmåle tilskud til dækning af lovpligtige bidrag,
3
som fx betaling af G-dage, som følger af anden lovgivning, jf. udmålingsbe-kendtgørelsens § 5, stk. 5.Danske Handicaporganisationer gør desuden opmærksom på en rækkeproblemstillinger i forhold til den kommunale udmåling af tilskud til arbejdsgi-veromkostningerne. Den beskrevne praksis, hvor niveauet fra DUT-forhandlingen i nogle tilfælde tilsyneladende anvendes som udmålingsgrund-lag for den enkelte borger, er ikke i overensstemmelse med kommunalbesty-relsens pligt til at foretage en konkret og individuel vurdering af den enkeltesag. Denne pligt gælder både i forhold til beregning af lønomkostninger mv.efter bekendtgørelsens § 5 og i forhold til udmåling til omkostninger ved desærlige opgaver, der er forbundet med at være arbejdsgiver for en borgermed BPA efter bekendtgørelsens § 8.DUT-resultatet udtrykker alene merudgifterne ved indførelse af nye regler påområdet som et gennemsnit for kommunerne samlet set og kan derfor ikkealene anvendes som udgangspunkt i forhold til vurderingen af den konkretesag. Ministeriet har præciseret dette over for kommunerne i førnævnte orien-teringsskrivelse, ligesom det vil blive rejst i forhold til Kommunernes Lands-forening.Danske Handicaporganisationer nævner desuden, at der er problemer i for-hold til arbejdsmiljøreglerne. Denne problemstilling er belyst i svaret på So-cialudvalgets spørgsmål 217 (alm. del). Arbejdstilsynet oplyste i besvarelsenfølgende:”Der er efter arbejdsmiljøloven fortsat mulighed for at fravige de generelleregler om hviletid. Bl.a. kan hviletiden i begrænset omfang sættes ned fra 11til 8 timer ved kollektive aftaler og ved aftale mellem den eller de relevantearbejdsgiverparter og lønmodtagerorganisationer.Hvis parterne ønsker at indgå en aftale om yderligere nedsættelse af hvileti-den, er det en betingelse, at aftalen er skriftlig og godkendt af direktøren forArbejdstilsynet, uanset om der er indgået en overenskomst.”Danske Handicaporganisationer rejser derudover forskellige problemstillin-ger om forsikring og erstatningsansvar og om respirationsområdet.I forhold til respiratorområdet har Danske Handicaporganisationer peget på,at kommuner og regioner i nogle tilfælde ikke kan blive enige om vilkårene,når borgerens hjælpebehov kan varetages af én hjælper. Indenrigs- ogSundhedsministeriet og Socialministeriet har i 1993 og 1996 udsendt vejle-dende skrivelser om, hvordan regioner og kommuner kan indgå aftale om atdele udgifterne i disse situationer.
4
Det er ministeriernes opfattelse, at timefordelingen i forbindelse med fællesordninger normalt ikke giver problemer. Ministerierne er dog enige om, at derer behov for, at der nu udarbejdes en ny fælles skrivelse om administrationaf fælles ordninger for borgere, som både har BPA og er respiratorbrugere.Ministerierne vil inddrage parterne på området i dette arbejde. Arbejdet vilblive igangsat hurtigst muligt.
Benedikte Kiær/ Karin Ingemann