Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. februar 2010
SSC/MIE/ J.nr. 2008-248
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. januar 2010følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 239 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Spørgsmål nr. 239:”Kanministeren bekræfte følgende priser for hjælp til ældre fra Lyngby-Tårbækkommune:Timepris forkommunal hjælpPrivat hjælpPraktisk hjælp:285 kr.312 kr.Personlig hjælp-hverdage:343 kr.370 kr.Personlig hjælp-øvrig:493 kr.527 kr.Natpleje:503 kr.536 kr.”
Svar:Jeg kan oplyse, at det følger af reglerne for fastsættelse af priskrav som led ianvendelsen af godkendelsesmodellen, at kommunens priskrav for enhjemmehjælpsydelse gælder for alle leverandører.Indenrigs- og Socialministeriet har i forbindelse med tidligere besvarelser afspørgsmål med udgangspunkt i Lyngby-Taarbæk Kommunes priskrav (her-under KOU Alm. del nr. 184 af 17. september 2009) fået oversendt oplysnin-ger herom. Det fremgår heraf, at Lyngby-Taarbæk Kommune anvender god-kendelsesmodellen for frit leverandørvalg, samt at priskravene til den kom-munale leverandørvirksomhed i Lyngby-Taarbæk Kommunes sagsfremstil-ling er lavere end priskravene til de private leverandører, idet kommunenikke medregner sine overheadomkostninger ved hjælp leveret af den kom-munale leverandør.Jeg kan som ved den tidligere besvarelse oplyse, at det følger af fritvalgs-reglerne, at der, udover kvalitetskrav, skal fastsættes priskrav til de enkelteydelseskategorier, som skal sikre lige konkurrence mellem leverandørerne.
2
Priskravene udgør de langsigtede, gennemsnitlige omkostninger ved denkommunale leverandørvirksomhed – det vil sige, hvad det koster den kom-munale leverandør at levere en given ydelse. Heri indgår både de direkte ogindirekte omkostninger, der knytter sig til den kommunale leverandørvirk-somhed.Priskravene er grundlaget for kommunalbestyrelsens afregning af alle god-kendte leverandører. Priskravene gælder både den kommunale og de priva-te leverandører, og alle leverandører efter godkendelsesmodellen afregnesdermed til den samme pris.Det er således ikke korrekt, at der er forskel på, hvad det koster den kom-munale og den private leverandør at levere en times hjemmehjælp, sådansom de tal, som spørger henviser til, indikerer.
Karen Ellemann/ Birgitte Olesen