Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
755157_0001.png
755157_0002.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Socialudvalget har i brev af 7. oktober 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 2 (alm.del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille VigsøBagge (SF).
11. november 2009J.nr. 20090077407

Spørgsmål nr. 2:

”Ministeren bedes kommentere og redegøre for kommende initiativer på baggrundaf nye tal fra Dansk Center for Undervisningsmiljø, hvoraf det fremgår, at særligtbørn i børnehaven oplever støj som et problem.”

Endeligt svar:

Trivslen for børn i børnehaver er Indenrigs- og Socialministerens ansvarsområde.Jeg har derfor indhentet en udtalelse fra Indenrigs- og Socialministeriet, som jegskal henholde mig til.”Indenrigs- og Socialministeriet oplyser:At ”Dansk Center for Undervisningsmiljø” (DCUM), der er et uafhængigt of-fentligt videnscenter, der bl.a. rådgiver og vejleder om dagtilbud i relation tilbørnemiljø, har lavet en undersøgelse af støjen i daginstitutioner.At den pågældende undersøgelse er udarbejdet på baggrund af et internt udvik-let internet baseret redskab ”Børnemiljøtermometeret”. I alt 3.300 børn mellem4 og 6 år har i perioden december 2008 til september 2009 besvaret en rækkespørgsmål i relation til oplevelsen af støj.At 64,1 procent af børnene i undersøgelsen svarer ja til, at der tit er for megetstøj eller larm i børnehaven.DCUM har gjort opmærksom på, at tallene ikke er repræsentative, da tallene er etsamlet resultat af samtlige undersøgelser, der er oprettet og gennemført af brugerneaf det elektroniske termometer. Der er således ikke tale om, at tallene stammer frarepræsentativt udvalgte kommuner eller dagtilbud.DCUM vurderer dog, at tallene giver en indikation af, at støj er et problem i en stordel af dagtilbuddene.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at det er kommunalbestyrelsen i den enkel-te kommune, som har ansvaret for dagtilbuddene, herunder også ansvaret for, atstøjniveauet i dagtilbuddene er acceptabelt. Der er således også flere kommuner,som har fokus på bekæmpelse af støj i daginstitutioner.
Indenrigs- og Socialministeriet har derfor, i samarbejde med Undervisningsmini-steriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Finansministeriet og KL, i juni måned iår udgivet et inspirationskatalog til kommunerne i forhold til renovering og nybyg-geri af daginstitutioner og folkeskoler. I dette materiale er der lagt vægt på støjbe-kæmpelse, da støj kan have konsekvenser for børn i relation til f.eks. sprogudvik-ling. I inspirationskataloget er der således eksempler på, hvordan støj i daginstituti-oner kan dæmpes og nedbringes både i forbindelse med nybyggeri af daginstitutio-ner, men også i forhold til renovering af eksisterende daginstitutioner.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser, at DCUM er ved at forberede en pjece ret-tet mod daginstitutioner og grundskoler. Pjecen sætter fokus på vigtigheden af, atman i dagtilbud husker børneperspektivet, når man sætter ind for at mindske støj påarbejdspladsen. Der findes allerede en del materiale, som giver gode anvisningerpå, hvordan det på forskellig vis er muligt at nedbringe støjen i daginstitutioner.DCUM’s pjece vil henvise til dette og rummer desuden forslag til, hvordan manf.eks. ved at anvende centerets værktøjer kan sikre, at indsatsen mod støj i instituti-onen møder børnenes behov.Indenrigs- og Socialministeriet oplyser endvidere, at der til foråret, i relation til re-geringens afbureaukratiseringsprogram på det kommunale område, fremsættes lov-forslag om, at dagtilbuddenes arbejde med børnemiljø integreres i arbejdet med ud-arbejdelse af pædagogiske læreplaner. Hidtil har dagtilbuddenes arbejde med bør-nemiljø skulle fremgå af en selvstændig plan.Det er hensigten, at integrationen af arbejdet med børnemiljø i arbejdet med de pæ-dagogiske læreplaner vil skabe større sammenhæng i dagtilbuddenes arbejde. Den-ne integration kan således sætte både fokus på, hvordan det akustiske indeklima ognedbringelse af støj kan understøtte det pædagogiske arbejde med børnene og om-vendt sætte fokus på, hvordan det pædagogiske arbejde f.eks. kan medvirke til atnedbringe støj.”
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2