Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
785789_0001.png
785789_0002.png
785789_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 18. januar 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MLN/ J.nr. 2009-9345
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 18. december2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 188 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Spørgsmål nr. 188:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. november 2009 vedrø-rende sagsforløb, jf. SOU alm. del. - bilag 100.”
Svar:Jeg er blevet bedt om at kommentere en konkret borgerhenvendelse af 11.november 2009 vedrørende en borgers ansøgning i Hjørring Kommune omhandicapbil og særlig indretning af bil.Indledningsvist kan jeg oplyse, at jeg den 17. december 2009 sendte borge-ren et svar, som vedlægges.Derudover kan jeg oplyse, at jeg er opmærksom på, at den gennemsnitligesagsbehandlingstid i sager om støtte til køb af bil er meget lang. Det er bl.a.derfor, at jeg i løbet af kort tid fremsætter et lovforslag om modernisering ogforenkling af bilreglerne, hvor det er min forventning, at sagsbehandlingsti-derne kan blive kortere.Det er min forventning, at forenklingerne skal gøre reglerne mere gennem-skuelige og sagsbehandlingen enklere, og dermed bidrage til, at kommuner-ne kan gøre deres sagsbehandling smidigere og derved træffe hurtigereafgørelser, således, at sagsbehandlingstiden afkortes.
2
Jeg skal dog gøre opmærksom på, at afgørelseskompetencen i bil-sagerligger i kommunerne med mulighed for at klage over en kommunal afgørelsetil det sociale nævn.Om sagsbehandlingstider kan jeg generelt oplyse følgende:Serviceloven indeholder ikke regler om en maksimal sagsbehandlingstid ibilsager.Der er heller ikke i retssikkerhedsloven eller i andre forvaltningsretlige reglereller grundsætninger fastsat et generelt maksimum for den tid, der må gå,før en borger skal have modtaget en afgørelse.Det er fastsat i retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, at kommunen skal behandlespørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om derer ret til hjælp og i så fald hvilken. Krav til forvaltningen om, at afgørelserskal træffes så hurtigt, som det er muligt og forsvarligt, gælder i øvrigt gene-relt for offentlig sagsbehandling efter principperne for god forvaltningsskik.Reglen i retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, skal på den ene side imødekommeborgernes rimelige ønske om at få svar hurtigt og på den anden side ses isammenhæng med lokale prioriteringer af, hvordan de samlede ressourcerbedst anvendes.I retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, er det fastsat, at kommunerne skal fast-sætte en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en af-gørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt havebesked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.Retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, indebærer, at hver enkelt kommune skalbeslutte, hvordan kommunens service skal være ved at sætte mål for, hvor-når en ansøger skal have modtaget et svar på en ansøgning på de enkelteområder. En ansøger om hjælp skal inden for fristen på det pågældendeområde modtage enten en afgørelse eller begrundet, skriftlig oplysning om,hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.Frister kan være længere for typer af sager – som f.eks. bilsager - som erfa-ringsmæssigt kræver længere tid, før der kan træffes en afgørelse.I brevet er det endvidere bemærket, at borgeren mener, at en kommuneseventuelle lovovertrædelser ikke bliver påtalt.Jeg kan generelt oplyse, at tilsynet med kommunerne varetages af statsfor-valtningen i den region, hvori kommunen er beliggende.
3
Statsforvaltningens tilsyn er et retligt tilsyn. Statsforvaltningen fører såledestilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder foroffentlige myndigheder. Statsforvaltningerne kan ikke tage stilling til, omkommunernes sagsbehandling er rimelig eller hensigtsmæssig, herunder tilspørgsmålet om sagsbehandlingstiden, eller om sagsbehandlingen i øvrigtopfylder god forvaltningsskik.Statsforvaltningen beslutter selv, om der er tilstrækkeligt grundlag for at rejseen tilsynssag.Statsforvaltningen fører endvidere ikke tilsyn, hvis der er en anden klage-myndighed, der kan tage stilling til den pågældende sag.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at klager over afgørelser efter den socialelovgivning kan indbringes for Det Sociale Nævn. Nævnene kan ved behand-lingen af klager også tage stilling til spørgsmål om overholdelse af sagsbe-handlingsregler.Jeg skal gøre opmærksom på, at borgmesteren er øverste chef for de ansat-te i kommunen. Hvis man føler sig dårligt behandlet af personalet i kommu-nen eller ønsker at klage over sagsbehandlingstiden i kommunen, kan manderfor rette en klage til kommunens borgmester.Der er også mulighed for at indbringe spørgsmålet om, hvorvidt den pågæl-dende kommunes sagsbehandling er i overensstemmelse med god forvalt-ningsskik for Folketingets Ombudsmand. Folketingets Ombudsmand harfølgende adresse: Gammel Torv 22, 1457 København K. Folketingets Om-budsmand afgør selv, om en klage giver anledning til nærmere undersøgel-se.
Karen Ellemann/ Karin Ingemann