Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. januar 2010
JET/ J.nr. 2009-9119
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 14. december2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 144 (SOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 144:”Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 2., 10. og 11. december2009 fra Danske Døves Landsforbund vedrørende Cochlear Implant - CI, jf.SOU alm. del - bilag 78 og SOU alm. del - bilag 82 samt AD/bilag.”
Svar:Indledningsvis bemærkes, at Danske Døves Landsforbunds henvendelseogså vedrører Undervisningsministeriets område. Derfor har Indenrigs- ogSocialministeriet bedt Undervisningsministeriet bidrage til besvarelsen.Danske Døves Landsforbund anfører i deres henvendelse, at de har oplevetet drastisk fald i tegnsprogstilbuddene til børn, som vokser op med tegn-sprog som deres første sprog.Der er ingen tvivl om, at den nuværende udvikling, hvor stort set alle døvebørn CI-opereres samt den teknologiske udvikling på høreapparatområdet,som er til gavn for andre børn med svær hørenedsættelse, betyder faldendeefterspørgsel efter tilbud til de stadig færre børn, som har brug for tegnsprog.Men der skal selvfølgelig fortsat være tegnsprogstilbud til de børn, som harbehov herfor.Indenrigs- og Socialministeriet har i samarbejde med Undervisningsministe-riet igangsat en ekstern undersøgelse af både det specialiserede hjælpe-middelområde og kommunikationsområdet. Formålet med undersøgelsen erat få belyst, om kommunerne lever op til deres forpligtelser på hjælpemiddel-og kommunikationsområdet, og om de lever op til kommunalreformens mål
2
om at skabe bedre sammenhæng og helhed i opgaveløsningen og fremmebrug af tilbud i nærmiljøet. Undersøgelsen forventes afsluttet primo 2010.Danske Døves Landsforbund anfører endvidere, at det ikke længere er mu-ligt at opretholde skoletilbud, hvor undervisningen udelukkende foregår påtegnsprog, samt at familier oplever, at det kan være meget svært at få støttetil tegnsprogskurser.Udviklingen i CI-operationer betyder, at det bliver sværere at opretholdetilbud til tegnsprogsbrugende børn lokalt. Undervisningsministeriet oplyser,at man er opmærksom på problemet og følger udviklingen på de lands- oglandsdelsdækkende tilbud, bl.a. Center for Høretab og Center for Døvblind-hed og Høretab.Hverken Undervisningsministeriet eller Indenrigs- og Socialministeriet harkendskab til, at det er svært at få støtte til tegnsprogskurser. Tværtimod viseren undersøgelse foretaget af Videnscenter for Høretab i 2008, at forældre tilCI-opererede børn oplever, at kommunerne giver tegnsprogsfaglige tilbud istedet for tilbud, der sætter fokus på det auditive og talesproglige, og somdermed i højere grad kan føre til, at barnet udvikler en hørelse og et tale-sprog og dermed kan integreres i normalsystemet.På Indenrigs- og Socialministeriets område kan der efter servicelovens § 41ydes støtte til nødvendige merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af et barnunder 18 år med en betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktions-evne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.Der kan efter denne bestemmelse blandt andet ydes støtte til merudgiftersom følge af forældres eller andre pårørendes deltagelse i kurser, der har tilhensigt at gøre det muligt at kommunikere med barnet/den unge.Der er mulighed for at yde støtte til hjælp til betaling af kursusafgift, rejseud-gifter, merudgifter ved opholdet, materialer og eventuelle udgifter til pasningaf børn, der ikke deltager i kurset. Der kan desuden gives kompensation fortabt arbejdsfortjeneste ved deltagelse i kurser i arbejdstiden.Det er kommunen, der ud fra en konkret vurdering træffer afgørelse om,hvorvidt der kan ydes støtte til hjælp til betaling af tegnsprogskurser i detenkelte tilfælde. Forældre til et barn med et hørehandicap kan klage overafslag på støtte til hjælp til betaling af tegnsprogskurser efter servicelovens §41 til det sociale nævn.Undervisningsministeriet har oplyst, at døve og hørehæmmede på Under-visningsministeriets område har samme ret til specialpædagogisk bistandsom andre elever med særlige behov. Det er således kommunalbestyrelsens
3
ansvar at sikre, at de nødvendige forudsætninger for at yde den specialpæ-dagogiske bistand tilvejebringes.Af bekendtgørelse om folkeskolens undervisning i tegnsprog fremgår, attegnsprogsundervisning skal gives til elever, der har så omfattende et høre-tab, at de – uanset brug af tekniske hjælpemidler, som for eksempel brug afhøreapparat eller Cochlear Implant – afskæres fra eller har meget store van-skeligheder med at opnå sikker kommunikation ved hjælp af tale.Undervisningen er et supplement til folkeskolens fag og emner, og undervis-ningen varetages af lærere, der gennem fornøden uddannelse og efterud-dannelse eller på anden måde har tilegnet sig de fornødne forudsætninger.
Karen Ellemann
/ Karin Ingemann