Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
781217_0001.png
781217_0002.png
781217_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 7. januar 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
ANL/ J.nr. 2009-9047
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. december2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 127 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen (S)
Spørgsmål nr. 127:”Ministeren bedes kommentere artiklen "Borgmester: Rige kommuner eks-porterer socialt udsatte" fra dknyt.dk den 4. december 2009 09:54, herunderoplyse om ministeren vil tage initiativ til at undersøge problemets omfang?”
Svar:Indenrigs og socialministeriet har fået følgende bidrag fra Beskæftigelsesmi-nisteriet vedrørende flyttehjælp i henhold til aktivloven:”Kommunen kan efter § 85, stk. 1, i aktivloven, yde hjælp til en flytning, somforbedrer ansøgerens eller familiens bolig- eller erhvervsforhold. Det er enbetingelse for at yde hjælp, at hverken ansøgeren eller ægtefællen har ind-tægter eller formue, som kan dække behovet. Kommunen kan fx yde hjælptil udgifter til transport af indbo og rejseudgifter for ansøgeren og familien.Det er ikke enhver forbedring af boligforholdene, som er en boligmæssigforbedring i lovens forstand. Dispositionen skal være rimelig set i forhold tilansøgerens samlede situation, herunder den pågældendes mulighed forselv at afholde den fremtidige husleje. Flytning til en billigere bolig kan ikke isig selv betegnes som en boligmæssig forbedring.En forbedring af erhvervsforholdene forudsætter, at ansøgeren er sikretarbejde, og at arbejdet er mere end blot midlertidigt. For at betingelsen omerhvervsmæssig forbedring er opfyldt, skal der være udsigt til en umiddelbar
2
eller snarlig beskæftigelse, der i hvert fald for en periode kan sætte ansøge-ren i stand til at forsørge sig selv.Som et led i regeringens samlede boligsociale indsats for at forhindre, atlejere sættes ud af boligen som følge af, at huslejen ikke er betalt, blev dertaget en række initiativer med lov 286 af 15. april 2009, der trådte i kraft den1. juni 2009. Der blev blandt andet givet udvidet mulighed for flyttehjælp.Kriterierne for at yde flyttehjælp blev justeret, således at der kan gives flytte-hjælp i situationer, hvor der flyttes fra en forholdsvis dyr bolig til en bolig meden husleje, der bedre passer til lejerens eller familiens økonomi. Formåletvar at forbedre udsættelsestruede lejeres muligheder for at flytte til en billige-re bolig og dermed reducere risikoen for en udsættelse.Pensionsstyrelsen kan endvidere oplyse, at for at få ret til flyttehjælp skalden pågældende normalt have ansøgt kommunen om hjælp. Kommunenkan således ikke træffe beslutning om at yde flyttehjælp til en person eller enfamilie, der ikke selv har søgt om hjælp.”Med hensyn til økonomien for den enkelte kommune bemærkes, at denneløbende påvirkes af befolkningstilvækst og –afgang, herunder som følge afmellemkommunale flytninger.Ved tilflytning af en familie til en kommune påvirkes både kommunens udgif-ter og indtægter. På udgiftssiden påvirkes udgifter til serviceydelser og even-tuelt udgifter til indkomstoverførsler. På indtægtssiden påvirkes bl.a. kom-munens skatteindtægter og indtægter fra tilskud og udligning.Via udligningssystemet udlignes for forskelle i skattegrundlag og udgiftsbe-hov. Kommunernes udgiftsbehov opgøres ud fra befolkningens alderssam-mensætning og den socioøkonomiske struktur i kommunen. I opgørelsen afdet socioøkonomiske udgiftsbehov indgår en række kriterier, herunder krite-rierne ”antal 20-59 årige uden beskæftigelse over 5 pct.”, ”antal 25-49 årigeuden erhvervsuddannelse”, ”antal børn i familier med lav uddannelse” og”antal personer med lav indkomst”, der sammen med andre kriterier samletskal beskrive kommunernes socioøkonomiske struktur.Ved tilflytning af en social udsat familie øges kommunens udligningsbeløbsåledes også typisk.Den samlede påvirkning af den enkelte kommunes økonomi vil alt i alt væreindividuelt bestemt og afhænge af tilflytternes efterspørgsel efter kommunaleydelser samt tilflytternes indkomstforhold, alderssammensætning og socialekarakteristika.
3
Jeg finder ikke på det foreliggende anledning til at iværksætte en nærmereundersøgelse på området, men vil tage initiativ til, at der bliver holdt et mødemed KL for at få belyst problemets karakter.
Karen Ellemann/ Peter Juul