Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
777351_0001.png
777351_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 17. december 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JET/ J.nr. 2009-9072
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. december2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 126 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF)
Spørgsmål nr. 126:”Vil ministeren venligst kommentere artiklen "Socialcenter Amager lukker" fraAmager Bladet tirsdag den 1. december 2009 side 32, herunder vurdere omkommunens borgernære service fortsat er tilfredsstillende efter lukningen afSocialcenter Amager?”
Svar:Indledningsvis bemærkes, at der ikke i den kommunale styrelseslov er fast-sat nærmere retningslinier for, hvordan kommunerne skal indrette deresadministration. Efter styrelsesloven har kommunalbestyrelsen således frihedtil – under hensyntagen til, hvad der i den enkelte kommune skønnes mesthensigtsmæssigt – at træffe bestemmelse om, hvorledes den kommunaleadministration skal indrettes.Et mål i kommunalreformen var, at kommunerne skal varetage de direkteborgerrettede opgaver og være hovedindgangen til den offentlige sektor forborgere og virksomheder.Kommunalbestyrelserne bør derfor overveje, hvordan den administrativeorganisation skal tilrettelægges, så den understøtter, at borgere oplever enhelhedsorienteret service og størst mulig kompetence og sammenhæng iopgaveløsningen.Det fremgår af artiklen, at nedlæggelsen af Socialcenter Amager og samlin-gen af de mere specialiserede sociale ydelser i fire myndighedscentre skerfor at sikre en bedre og mere ensartet kvalitet i betjeningen af borgerne.
2
Netop de specialiserede sager på det sociale område kan være meget kom-plekse og stille store krav til kommunernes sagsbehandlere. Det er derforvigtigt at prioritere faglighed og kompetence hos sagsbehandlerne - og der-med øget retssikkerhed for borgerne.
Karen Ellemann
/ Karin Ingemann