Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
778477_0001.png
778477_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 21. december 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LSP/ J.nr. 2008-2035
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. november2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 108 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF)
Spørgsmål nr. 108:”Deler ministeren spørgerens synspunkt om, at det er en god ide at sætte såtidligt ind som muligt med sproglæring og socialisering i daginstitutionerne,så man derved får færre problemer senere i børnenes forløb?”
Svar:Jeg er enig i, at en tidlig indsats i dagtilbuddene er vigtig i forhold til udviklingaf alle børns sprog og kompetencer. Der er mange børn, der klarer sig rigtiggodt, men der er også børn, der har lidt sværere ved at deltage i legen ibørnehaven f.eks. på grund af mindre gode sproglige eller socialekompetencer. Det er min opfattelse, at alle børn skal have mulighed for atlære, udvikle sig og trives. Og her har dagtilbuddene en særlig rolle, fordihovedparten af børn går i dagtilbud, og dagtilbuddene derfor tidligt ibørnenes liv har kontakt til børnene og deres forældre.Dagtilbuddene kan derfor bidrage til at få øje på de børn, der kan havebehov for lidt ekstra hjælp, så alle børn, uanset deres forudsætninger ogbaggrund, får mulighed for et godt børneliv her og nu og senere i livet, if.eks. skolen. Det er min opfattelse, at alle børn har brug for udfordringer forat kunne udvikle sig og lære – og netop i forhold til de børn, der f.eks. ikkefår læst højt derhjemme, eller hvor forældrene ikke taler så meget medbørnene om, hvad børnene ser i børnetimen, der spiller dagtilbuddene envigtig rolle for at stimulere børnene.
2
Derfor har regeringen også fokus på tiltag, der har til formål at styrke dentidlige indsats i dagtilbuddene. Regeringen har bl.a. indført krav ompædagogiske læreplaner i dagtilbuddene og tilbud om sprogvurdering til 3-årige børn. Endelig har regeringen styrket reglerne om sprogstimulering fortosprogede børn. Alt sammen tiltag der bl.a. har til formål at styrke dentidlige indsats i dagtilbuddene.I regeringen er vi fortsat meget optaget af at sikre alle børn de nødvendigesproglige kompetencer. Det er også hensigten med forslaget om målrettedesprogvurderinger, hvor regeringen sammen med forligspartierne bagfinanslovsaftalen for 2010 ønsker, at børn, der har behov for hjælp til deressproglige udvikling, skal sprogvurderes. Formålet er bl.a. at sikre, at børn idagtilbud, som kan have behov for støtte i deres sproglige udvikling, ogsåmodtager en sprogvurdering.
Karen Ellemann/ Anders Lynge Madsen