Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 18. december 2009
CAW/ J.nr. 2009-8639
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. november2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 103 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 103:”Ministeren bedes kommentere og forholde sig til artiklen "Pårørende fikbesøgsforbud efter klage over omsorgssvigt" fra information.dk den 11. no-vember 2009 og indhente en redegørelse fra kommunen, der skal afklare,om situationen på omhandlende plejehjem har været håndteret korrekt? ”
Svar:Jeg finder det rigtigst ikke at kommentere forhold vedrørende den konkretesag, som er gengivet i artiklen fra information.dk.Jeg kan generelt oplyse, at det fremgår af retssikkerhedslovens § 15, atkommunalbestyrelsen har ansvaret for og beslutter, hvordan kommunen skalplanlægge og udføre sin virksomhed på det sociale og sundhedsmæssigeområde efter den sociale lovgivning.Af retssikkerhedslovens § 16 fremgår det endvidere, at kommunalbestyrel-sen har pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses, jf.§ 15. Tilsynet omfatter både indholdet af tilbuddene og den måde, opgaver-ne løses på.Tilsynet skal påse, at borgerne får den hjælp, som de har ret til efter lovenog efter de beslutninger, som kommunalbestyrelsen har truffet. Tilsynet skalsikre, at hjælpen er tilrettelagt og udføres på en faglig og forsvarlig måde ogforebygge ved at gribe korrigerende ind, før mindre problemer udvikler sig tilalvorligere problemer.
2
Kommunalbestyrelsen skal reagere, hvis medlemmer af kommunalbestyrel-sen får information om, at der er eller kan være grundlag for kritik af hjælpen.Såfremt der modtages oplysninger om, at den pleje, der gives til beboere pået plejehjem tilsyneladende ikke er i orden, har kommunalbestyrelsen pligt til,medmindre informationerne er klart utroværdige, at undersøge sagen nær-mere og i givet fald tage initiativ til at få rettet op på forholdene. Dette gælderhvad enten oplysningerne kommer fra forvaltningen, ansatte på institutioner-ne, brugere, pårørende eller andre personer.Kommunen fører efter de gældende regler tilsyn med plejehjem og lignendeboligenheder, jf. servicelovens § 151, stk. 2. Tilsynet skal kontrollere ser-viceindholdet overfor beboerne, og det skal kontrollere, om der er sammen-hæng mellem de ydelser, der er besluttet og de faktisk leverede ydelser.Hvad angår de sundhedsmæssige forhold på et plejehjem, kan jeg oplyse, atdet er Sundhedsstyrelsen, der fører tilsyn hermed. En gang årligt gennemfø-rer Sundhedsstyrelsen ét uanmeldt tilsynsbesøg på plejehjem m.v. omfattetaf lov om serviceloven, i plejeboligbebyggelser efter lov om almene boligerm.v., eller lov om bolig for ældre og personer med handicap og andre tilsva-rende boligenheder i en kommune, jf. sundhedslovens § 219. Tilsynet omfat-ter indsatsen overfor de beboere og lejere, der modtager kommunale ser-viceydelser.Klager over sundhedsfaglige forhold og plejepersonalet kan rettes til Sund-hedsvæsenets Patientklagenævn.Afslutningsvis kan jeg oplyse generelt, at tilsynet med kommunerne vareta-ges af statsforvaltningerne. Statsforvaltningen fører tilsyn med, at kommu-nerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndighe-der, herunder servicelovens regler om tilsyn med kommunens plejehjem.Statsforvaltningens tilsyn viger dog, hvis der er en særlig klage- eller til-synsmyndighed, der har eller kan tage stilling til den pågældende sag.Statsforvaltningen beslutter selv, om der er grundlag for at rejse en tilsyns-sag.Jeg finder på den baggrund ikke, at der er grundlag for at indhente en nær-mere redegørelse fra Københavns Kommune, idet der som nævnt er mulig-hed for, at de pårørende kan benytte sig af klagesystemet, såfremt de ikkemener, at den konkrete sag, der er nævnt i artiklen, er håndteret korrekt og ioverensstemmelse med de gældende regler på området.
Karen Ellemann/ Jakob Krogh