Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
782921_0001.png
782921_0002.png
782921_0003.png
782921_0004.png
J.nr. 2009-238-0073Dato: 12. januar 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 81 af10. december 2009stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).(Alm. del).
Kristian Jensen/LeneSkov Henningsen
Spørgsmål:Ministeren bedes oplyse størrelsen af de afgifter, der er pålagt de enkelte brændstoffer(inklusive biobrændsler og biogas), der kan anvendes til transportformål med angivelse afafgiften pr. energienhed samt om og hvordan der ved fastlæggelse af afgiften er inddragetbrændslets energiindhold og (netto) CO2-emission.Svar:På energiområdet bestående af brændstoffer (inklusive biobrændsler og biogas) og el, somkan anvendes til transportformål, gælder det, at satserne er opgjort på baggrund af blandtandet brændslets energiindhold og CO2-udslip mm. I tabellen nedenfor fremgår satserne,som de er opgjort i lovgivningen, hvilket typisk er i fysiske enheder.Afgiftssatser på energivarer som de fremgår af lovgivningen på transportområdet i 2010 - niveauBrændselstype (transport)Svovlfri dieselolieBlyholdig benzinBlyfri benzinAutogas (LPG)Svovlfri diesel med 6,8 vol. pct. biobrændstofBlyfri benzin med 4,8 vol pct. biobrændstofBenzinækvivalenter biobrændstofDieselækvivalenter biobrændstofNaturgasElektricitetElektricitet med tillægsafgift i 2010 niveau (2)
Energiafgift247,9 øre/l459,8 øre/l391,3 øre/l172,6 øre/l246,6 øre/l381,5 øre/l118,1 kr./GJ69,1 kr./GJ282,8 øre/Nm365,9 øre/kWh71,8 øre/kWh
CO2-afgift41,3 øre/l37,3 øre/l37,3 øre/l25,1 øre/l38,5 øre/l35,5 øre/l0 kr./GJ0 kr./GJ35,1 øre/Nm36,2 øre/kWh6,2 øre/kWh
NO

X

-afgift0,9 øre/l0,8 øre/l0,8 øre/l1,7 øre/l0,9 øre/l0,8 øre/l0 kr./GJ0 kr./GJ2,8 øre/Nm30 øre/kWh0 øre/kWh
I alt290,1 øre/l497,9 øre/l429,4 øre/l199,4 øre/l286,0 øre/l417,9 øre/l118,1 kr./GJ69,1 kr./GJ320,7 øre/Nm372,1 øre/kWh78,0 øre/kWh
I forhold til transportområdet opkræves der således CO2-afgift mm. af de varer, der er af-giftspligtige efter lov med undtagelse af biobrændstof, idet benzin- og dieselækvivalenter erC02-neutrale. For elektricitet er den anførte sats den, der gælder for ikke-momsregistreredevirksomheder. Med hensyn til andre energiarter end de anførte på transportområdet opkræ-ves der som udgangspunkt også energiafgifter mm. De afgiftssatser, der er knyttet hertil,afspejler satsen på det tilsvarende brændstof, som erstattes.Udover de nævnte afgifter opkræves også såkaldte para-fiskale afgifter. For benzin opkræ-ves således 2 øre/l benzin til Oliebranchens Miljøpulje. Denne afgift er dog under afvikling.For el er der PSO betaling, som i gennemsnit skønnes at udgør 6,5 øre/kWh.Med hensyn til natur- og biogas vil der som led iForårspakke 2.0.blive indført afgift påuforbrændt metan fra stempelmotorer. Denne afgift vil dog ikke belaste mobile motorer,hvor udledningen er reguleret efter de gældende regler for køretøjer.For momsregistrerede virksomheder gælder det, at moms på erhvervsmæssige indkøb kanafløftes, hvorimod moms på drivstoffer anvendt til personbefordring ikke kan afløftes. Li-geledes gælder det for erhverv, at der ikke gives momsgodtgørelse på elektricitet anvendttil opladning af batterier, som anvendes som drivmidler til personbefordring.Side 2
I tabellen nedenfor fremgår satserne for de anførte energityper opgjort i forhold til energi-indhold.Afgiftssatser på energityper opgjort pr. energienhed i 2010-niveau på transportområdetBrændselstype (transport)Svovlfri dieselolieBlyholdig benzinBlyfri benzinAutogas (LPG)Svovlfri diesel med 6,8 vol. pct. biobrændstofBlyfri benzin med 4,8 vol pct. biobrændstofBenzinækvivalenter bioDieselækvivalenter bioNaturgas
Energiafgift69,11 kr./GJ139,03 kr./GJ118,14 kr./GJ69,48 kr./GJ69,11 kr./GJ118,13 kr./GJ118,13 kr./GJ69,11 kr./GJ
CO2-afgift11,51 kr./GJ11,35 kr./GJ11,35 kr./GJ10,10 kr./GJ10,79 kr./GJ10,99 kr./GJ0 kr./GJ0 kr./GJ
NO

X

-afgift0,25 kr./GJ0,24 kr./GJ0,24 kr./GJ0,68 kr./GJ0,25 kr./GJ0,25 kr./GJ0 kr./GJ0 kr./GJ
I alt80,88 kr./GJ150,62 kr./GJ129,74 kr./GJ80,27 kr./GJ80,15 kr./GJ129,37 kr./GJ118,13 kr./GJ69,11 kr./GJ
71,41 kr./GJ8,86 kr./GJ0,71 kr./GJ80,98 kr./GJ183,06 (76,27)17,22 (7,18)200,27 (83,4)Elektricitet (1)kr./GJkr./GJ0 kr./GJkr./GJ199,44 (83,10)17,22 (7,18)216,66 (90,28)Elektricitet med tillægsafgift i 2010 niveau (2)kr./GJkr./GJ0 kr./GJkr./GJ(1) Sats i parentes er omregnet til belastning af brændsel under forudsætning af, at der til 1 kWh elforbrug har været brugt2,4 GJ brændsel. (2) Fra 2011 opkræves yderligere tillægsafgift på 6 øre/kWh, der svarer til ca. 5,9 øre/kWh i 2010 ni-veau.
Det fremgår af tabellen, at energiafgifterne for brændsel er balanceret omkring tre niveauer.Niveauet for benzin og biobenzin er på knap 120 kr./GJ, mens niveauet for diesel herunderbiodiesel samt gas er omkring 70 kr./GJ. Niveauet for elektricitet er knap 200 kr./GJ. Tagerman hensyn til, at der ved fremstilling af 1 energienhed elektricitet ofte skal bruges væsent-lig flere energienheder brændsel, bliver niveauet for elektricitet på godt 80 kr./GJ.I fremtiden skal 5,75 pct. af energien i det samlede salg af benzin og diesel til transport mv.være biobrændstof. Sælges der derfor mere af en blanding, hvor energiprocenten overstigerde 5,75 pct., vil der være mindre behov for helt så meget biobrændstof i andet brændsel ogomvendt. Eksempelvis vil der ved et mersalg af den forventede nye standardblanding forbenzin, hvor energiprocenten er lavere end de 5,75 pct., være behov for at have merebiobrændstof i andet brændsel. Overordnet vil CO2-afgiften i al benzin og diesel dermedvære 5,75 pct. lavere end satsen for brændstof, som er 100 pct. fossilt. I tabellen ovenfor erder anført den umiddelbare afgift uden at tage hensyn til dette sammenhæng.
Side 3
I tabellen nedenfor fremgår satserne for de anførte energityper opgjort i kr. pr. ton CO2.Afgiftssatser i 2010 niveau på energityper opgjort i kr. pr. ton CO2 på transportområdetBrændselstype (transport)Svovlfri dieselolieBlyholdig benzinBlyfri benzinAutogas (LPG)Svovlfri diesel med 6,8 vol. pct.biobrændstofBlyfri benzin med 4,8 vol pct. biobrændstofBenzinækvivalenter bioDieselækvivalenter bioNaturgasElektricitetElektricitet med tillægsafgift i 2010 niveau
Energiafgift934,0 kr./tCO21.904,5 kr./tCO21.618,4 kr./tCO21.069,0 kr./tCO2996,9 kr./tCO21671,1 kr./tCO2UendeligtUendeligt1.252,9 kr./tCO2UendeligtUendeligt
CO2-afgift155,6 kr./tCO2155,5 kr./tCO2155,5 kr./tCO2155,5 kr./tCO2155,6 kr./tCO2155,5 kr./tCO20 kr./t CO20 kr./t CO2155,5 kr./tCO2UendeligtUendeligt
NO

X

-afgift3,4 kr./tCO23,3 kr./tCO23,3 kr./tCO210,5 kr./tCO23,6 kr./tCO23,4 kr./tCO20 kr./t CO20 kr./t CO212,4 kr./tCO20 kr./t CO20 kr./t CO2
I alt1.093,0 kr./tCO22.063,3 kr./tCO21.777,3 kr./tCO21.235,0 kr./tCO21156,1 kr./tCO21830,0 kr./tCO2UendeligtUendeligt1.420,8 kr./tCO2UendeligtUendeligt
Det fremgår af tabellen, at afgifterne på energi til motorformål udtrykt i kroner pr. ton CO2 eromkring 1.830 kr./t C02 for benzin og 1.160 kr./t CO2 for dieselolie iblandet biobrændstof.
Ved produktion af elektricitet udledes CO2, når elektriciteten produceres ved fossilebrændsler. Øges forbruget af el til transportformål, vil der alt andet lige skulle produceresmere elektricitet, hvilket isoleret set vil medføre en større CO2 udledning. Det gælder dog,at elproduktion ved fossile brændsler som hovedregel er omfattet af EU’s CO2 kvoter. Detbetyder, at ved produktion af mere el vil der skulle købes flere CO2 kvoter end ellers, hvil-ket betyder, at CO2 udledningen overordnet set er uændret. Derfor kan man fremføre, at el-afgifterne udtrykt i kr./t CO2 er uendeligt store.Ser man bort fra denne ”kvoteeffekt” og ser på den umiddelbare udledning skønnes afgifts-belastningen for el inklusive tillægsafgift og kvoteomkostninger til sammenlagt at udgøreca. 1.400 kr./t CO2. På længere sigt vil en stigning i elforbruget formodes at føre til etable-ring af ny kapacitet for elproduktion, som sandsynligvis vil være forbundet med mindre ud-ledning af CO2, hvilket medfører en stigning i afgiften pr./t CO2.De samlede satser for energiafgifter og CO2-afgift mm. på transportområdet afspejler såle-des, som det fremgår af tabellerne, de afledte virkninger på miljøet. Dette skal blandt andetogså skal ses i lyset af afgiftsrationaliseringen i 2008.Det bemærkes, at afgiftssatserne på energiområdet årligt indekseres på baggrund af udvik-lingen i nettoprisindekset.
Side 4