Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-080-0086Dato: 2. november 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 722 af 28. september2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henrik DamKristensen (S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Lone Stonor Kristensen
Spørgsmål:
Ministeren bedes forholde sig til, hvilke løsningsmodeller, der kan hjælpe speditions- og trans-portfirmaerne i Horsens, der i dag skal køre knap 100 km. frem og tilbage fra Århus, hver gangde skal have deres toldpapirer stemplet, herunder om en mulig løsning f. eks. kan findes ved attoldpapirerne stemples på elektronisk vis?
Svar:
Toldområdets aktører er i stort omfang overgået til digitaliseret indberetning af tolddata, og væ-sentlige aktører har fået eller kan få status som AEO (autoriseret økonomisk operatør), der ividt omfang er selvforvaltende.Artiklen i Horsens Folkeblad den 22. september 2010 omtaler tre firmaer i Horsens, som hverdag må bruge mange timer på at få stemplet toldpapirer.Siden 1997 har det ikke været muligt at få lavet kontorforretninger inden for toldområdet i Hor-sens.En undersøgelse ved SKAT i Århus viser, at der i september måned 2010 har været 8 dage medhenvendelser om stempling af certifikater fra et af de nævnte firmaer, men henvendelserne varstort set ikke nødvendige, hvis firmaet eller dets kunder benytter de selvforvaltende løsningereller for visse certifikaters vedkommende de organisationer, der er autoriseret til at udstededem.Stempling af certifikater kræver ikke personligt fremmøde. Certifikaterne kan sendes til Århus.SKAT vil tage kontakt til de konkrete virksomheder med henblik på at identificere problemerneog finde en løsning.
Side 2