Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
794524_0001.png
794524_0002.png
794524_0003.png
794524_0004.png
j.nr. 09-195485Dato : 4. februar 2010
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 67 af 27. november 2009.(Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Pedersen (SF).
Kristian Jensen
/Tina R. Olsen

Spørgsmål 67:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser det har haft, atinddrivelsesstrategien og -planerne ikke er gennemført som planlagt, samt atsystemmoderniseringen er meget forsinket”

Svar:

Som nævnt i mit foreløbige svar af 17. december 2009 har jeg lagt til grund, atspørgsmålet er foranlediget af Rigsrevisionens beretning 19/2008 til Statsreviso-rerne om revisionen af statsregnskabet for 2008 og Statsrevisorernes bemærk-ninger hertil.I den forbindelse gav jeg tilsagn om, at besvare spørgsmålet endeligt, når jeghavde afgivet min redegørelse vedrørende beretning 19/2008 om revision afstatsregnskabet for 2008 til Statsrevisorerne. Denne redegørelse har jeg sendt tilStatsrevisorerne den 25. januar 2010. Redegørelsen offentliggøres den 2. februar2010.

Ad Rigsrevisionens supplerende oplysning om implementeringen af inddri-

velsesstrategien.

Af beretning 19/2008 fremgår, at Skatteministeriets interne revision konstaterede,at inddrivelsesstrategien og inddrivelsesplanerne fortsat ikke var implementeret ifuldt omfang som planlagt. Den manglende fulde implementering af inddrivelses-strategien og inddrivelsesplanerne har blandt andet medført, at der ikke har værettilstrækkelig konsekvens over for virksomhederne i inddrivelsen af virksomheds-restancerne, ligesom inddrivelsen af bidragsrestancer heller ikke har levet op tilintentionerne i inddrivelsesstrategien og inddrivelsesplanerne. Disse forhold vur-derer Skatteministeriets interne revision ikke at være helt tilfredsstillende, ogRigsrevisionen har erklæret sig enig i denne vurdering.Rigsrevisionen har påbegyndt en undersøgelse vedrørende SKATs styring af fusi-onen, hvori bl.a. inddrivelsen af restancer indgår. Undersøgelsen forventes afslut-tet med afgivelse af en beretning til Statsrevisorerne medio 2010.Jeg vil afvente resultatet af denne undersøgelse, men jeg skal understrege, at jeghar bedt om, at inddrivelsesområdet rent ledelsesmæssigt skal have skærpet be-vågenhed. Der skal være en klar ansvarsplacering i SKATs direktion, og jeg føl-ger inddrivelsesopgaven tæt.
Som det fremgår af beretning 19/2008 har SKAT til mig oplyst, at der rent orga-nisatorisk pr.1. januar 2009 er sket en reorganisering af inddrivelsesområdet. Der
2er etableret et nyt landsdækkende inddrivelsescenter, der er ansvarlig for inddri-velse af personrelaterede restancer, hvorimod ansvaret for inddrivelse af virksom-hedsrelaterede restancer fortsat er placeret regionalt. Inddrivelsesopgaven kørervidere i 2 spor – henholdsvis personrestancer og virksomhedsrestancer. Dennenye struktur bidrager til en optimering og effektivisering af hele inddrivelsesom-rådet, hvor ensretning af sagsbehandlingen sættes i fokus for at øge såvel virk-somheders som borgeres retssikkerhed.På processiden har SKAT i 2009 vedtaget en virksomhedsinddrivelsespolitik, deroverordnet har til formål dels fremadrettet at sikre en ensartet og effektiv virk-somhedsinddrivelse på landsplan dels medvirke til at sikre, at SKAT anvenderalle de til rådighed værende og mest effektive inddrivelsesværktøjer overfor virk-somheder, der kræver en skærpet indsats, således at statens tab begrænses mestmuligt.Virksomhedsinddrivelsespolitikken indeholder en segmenteringsmodel, som ikketidligere har været anvendt i forbindelse med inddrivelse af virksomhedsrestancer.Den valgte segmenteringsmodel er inspireret af den segmenteringsmodel, der an-vendes på indsatsområdet. På inddrivelsesområdet skal segmenteringen medvirketil, at SKAT anvender alle de til rådighed værende og mest effektive inddrivelses-værktøjer overfor virksomheder i de segmenter, der kræver en skærpet indsats,således at statens tab begrænses mest muligt. Virksomhedsinddrivelsespolitikkener derfor et vigtigt vejlednings- og instruktionsværktøj, som retter sig direkte ind iorganisationen til inddrivelsesmedarbejderne for at få dem til at gøre ”det rigtige”og sikre ensartethed. Dette skal fremadrettet medvirke til at eliminere de udsving isagsbehandlingen, som er påpeget af Intern Revision og tiltrådt af Rigsrevisionen.Virksomhedsinddrivelsespolitikken vil dog fortsat give mulighed for at tilpasseindsatsen overfor restanter, hvor dette er konkret begrundet.Virksomhedsinddrivelsespolitikken understøtter indsatsstrategien i SKAT, herun-der den underliggende inddrivelsesstrategi. Virksomhedsinddrivelsespolitikkensuppleres og understøttes af landsdækkende prioriteringer og processer - et arbej-de der er påbegyndt og kommer til at række ind i 2010.Der er således taget en række initiativer på inddrivelsesområdet, men når det ersagt, står det desværre også klart, at forsinkelserne i den samlede it-understøttelseaf inddrivelsesområdet og den øvrige systemmodernisering i SKAT, har besvær-liggjort opgaveløsningen og udskudt mulighederne for at realisere de effektivise-ringsgevinster, som ligger heri. SKAT er dog blevet kompenseret for merudgif-terne som følge af forsinkelserne af nye it-systemer, således at effektiviseringsge-vinsterne ikke skal realiseres, før de rent faktisk slår igennem.
3

Ad Rigsrevisionens supplerende oplysning om systemmodernisering.

Af beretning 19/2008 fremgår, at Rigsrevisionen og Skatteministeriets internerevision har konstateret, at både fase 1 og fase 2 i SKATs igangværende system-moderniseringsprojekt (modernisering af egne it-systemer) var betydeligt forsin-ket, og det oprindelige budgetestimat væsentligt overskredet med samlet 282 mio.kr., svarende til 54 % og kontrakten med en af hovedleverandørerne var opsagt.Finansudvalget og Skatteudvalget er løbende blevet orienteret gennem henholds-vis aktstykker og kvartalsrapporter.Rigsrevisionen kan ikke på nuværende tidspunkt vurdere, i hvilket omfang forsin-kelsen af systemmoderniseringen har betydning for SKATs opfyldelse af sinemålsætninger. I den påbegyndte større undersøgelse vedrørende SKATs styring affusionen indgår dette aspekt.Jeg vil afvente resultatet af denne undersøgelse.