Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
911816_0001.png
911816_0002.png
J.nr. 2010-518-0141Dato: 8. november 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 646 af 8.september2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Colette L. Brix(DF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 646:

Vil ministeren redegøre for erfaringerne med den tidligere skrotpræmieordning i Danmark,og om ordningen har medført et øget antal skrotninger af de mest forurenende biler samt desamfundsøkonomiske konsekvenser, herunder på afgiftsprovenu og effekten på salget afnyregistrerede biler på kort og lang sigt?

Svar:

Den tidligere skrotpræmieringsordning i Danmark var af generel karakter og tidsbegrænsettil 1994 – 1995. Præmien for en personbil var: 6.500 kr. det første halvår af 1994, 4.500 kr.i andet halvår af 1994, og 2.500 kr. i det første halvår af 1995. Præmien for varebiler var3.500 kr. det første halvår til henholdsvis 2.400 kr. og 1.400 kr. de to efterfølgende halvår.Aftrapningen betød, at de fremskyndede skrotninger altovervejende skete i 1994.Skrotpræmieringsordningen fra 1994/95 blev efterfølgende bl.a. vurderet af det daværendeTransportråd. Transportrådet adspurgte et større antal bilister, der havde modtaget skrot-præmiering. Det kunne aflæses, at 55 pct. af dem, som skrottede bil i første halvår af 1994,havde genanskaffet en bil inden 1. oktober 1994. Hovedparten havde genanskaffet en brugtbil. Endvidere viste undersøgelsen, at de skrottede biler ofte blevet erstattet med en størreog tungere bil. Præmieordningen medførte således medført en højere gennemsnitsvægt forpersonbiler.Dette sidste behøver ikke at betyde, at bilerne også var dårligere henset til CO2-udledning.Udviklingstendensen er, at biler på en gang bliver både tungere og mere energieffektive.Transportrådet nåede frem til, at der var sket en reduktion i energiforbruget på ca. 1 pct., ogen formindsket udledningen af CO, HC og NOXmed mellem 0,6 pct. og 1,0 pct. af densamlede udledning fra den danske personbiltrafik, men alt kun i det år, som skrotpræmie-ringsordningen skønnedes at have fremskyndet skrotningerne.Det bemærkes, at erfaringerne med de miljømæssige virkninger ikke vil kunne bruges idag. Det skyldes, at benzindrevne biler har været udstyret med katalysator i de sidste ca. 20år, mens det for 15 år siden overvejende var biler uden katalysator, der direkte eller indirek-te blev erstattet af nye biler med katalysator. Der er dog stadig tendens til, at biler blivermere og mere energieffektive.Det kan tilføjes, at ordningen fra 1994/95 ikke var helt generel. Dels var der kun præmie-ring til biler, der var mere end 10 år gamle, og dels var der bl.a. indsat det værn, at bilerneskulle have nummerplader på den dag, lovforslaget blev fremsat.En tilsvarende model anvendt på dagens bilpark og med samme præmieniveau skønnes atmedføre et umiddelbart tab for statskassen på i størrelsesordenen 3/4 mia. kr., mens den va-rige virkning vurderes at være et tab på ca. 15 mio. kr. vedrørende renter af udbetalinger tilde biler, der alligevel ville være skrottet i virkningsperioden.
Side 2