Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-518-0141Dato: 8. november 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 645 af 8. september2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Colette L. Brix(DF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Lene Skov Henningsen
Spørgsmål 645:
Vil ministeren redegøre for erfaringerne med de tyske og franske skrotpræmieordninger forbiler, og om ordningerne har medført et øget antal skrotninger af de mest forurenende bilersamt de samfundsøkonomiske konsekvenser, herunder på afgiftsprovenu og effekten påsalget af nyregistrerede biler på kort og lang sigt?
Svar:
For både Frankrig og Tyskland har skrotpræmieringsordningerne været indført som kon-junkturstimulerende foranstaltninger på et tidspunkt, hvor finanskrisen havde sat sig tydeli-ge spor i realøkonomien.I Danmark valgte vi at gå andre veje. Jeg kan f.eks. nævne skattereformen, mulighed forudbetaling af den Særlige Pensionsopsparing, bankpakkerne, kreditpakken, en ny eksport-låneordning, længere kredittider for virksomhedernes indbetaling af moms og A-skatter,flere trafikinvesteringer og større bevillinger til renoverings- og bygningsarbejder.Skatteministeriet er ikke bekendt egentlige evalueringer af de tyske og franske skrotpræmi-eringsordninger. Vores egne erfaringer peger i retning af, at der er miljømæssige gevinster,men også at disse er meget kortvarige. Endvidere er der et forholdsvist stort tab for stats-kassen. Det store tab skyldes, at der i vidt omfang udbetales skrotpræmie til biler, der alli-gevel skulle have været skrottet inden for et meget kort tidsrum.De franske og tyske ordninger har uden tvivl medført fremskyndede registreringer af nyebiler. Dette alene af den grund, at det for begge ordninger var en betingelse, at der blev an-skaffet en ny eller nyere bil.For både Frankrig og Tyskland gælder, at anskaffelse af bil ikke udløser andre afgifter endmoms. Eventuelle effekter på afgiftsprovenuet må derfor antages at være kortvarige og tætpå neutrale.
Side 2