Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 2010-080-0021Dato : 25. august 2010
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 605 af 12. juli 2010. (Alm. del).
Troels Lund Poulsen
/Tina R. Olsen
Spørgsmål :
" Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 9. og 14. juli 2010 fra Rafn &Søn ApS, jf. alm. del - bilag 250 og 254."Svar:
I henvendelserne kommenterer Rafn & Søn ApS min foreløbige og endelige be-svarelse af spørgsmål nr. 335 af 25. marts 2010.GenoptagelseVedrørende genoptagelsesadgangen skal jeg bemærke, at muligheden for at fåansat fradrag i grundværdien for grundforbedringer frem til 2001 eksplicit i vur-deringslovens §§ 19 og 20 var afskåret, hvis fradraget ikke var ansat ved denførste vurdering efter forbedringens gennemførelse. Den dagældende genopta-gelsesbestemmelse i vurderingslovens § 41 omhandlede kun nye forhold, ogSKAT har oplyst, at der derfor i praksis ikke opstod genoptagelsessager om fra-drag for forbedringer før lovændringen i 2001.KompetenceforholdDet må bero på en misforståelse, når Rafn & Søn ApS anfører, at der er tale omforkerte oplysninger omkring kompetenceforholdene efter henholdsvis vurde-ringsloven og ejendomsskatteloven. SKAT foretager ikke afgørelser efter ejen-domsskatteloven.Beregningen af den afgiftspligtige grundværdi og ejendomsskatten sker i kom-munale systemer, og SKAT har oplyst, at når man i sagerne vedlægger skærm-print af den kommunale skatteberegning, som Rafn & Søn ApS har dokumente-ret i bilag 254, sker det som en service overfor Rafn & Søn ApS, en service somder er indgået aftale med Rafn & Søn ApS om for at lette deres sagsbehandling.SKAT har adgang til at se det kommunale skærmbillede, men ansvaret for ind-holdet er kommunens.Fejl i gennemgangenNår der i første omgang er fokuseret på perioden 2007-2010 skyldes det, at detkommunale skatteberegningssystem i 2005 blev ændret til den praksis, der nuhar vist sig ikke er i overensstemmelse med ejendomsskatteloven, med virkningfor de ejendomsskatter, der blev opkrævet i 2007 og frem.Jeg går naturligvis ud fra, at det udvalg, der nedsættes, går hele problemkom-plekset igennem og sikrer, at der kommer helt styr på skatteberegningen for depågældende ejendomme tilbage til skattestoppets indførelse.Om ejendomsskattelovens § 1, stk. 5
2Det er regeringens opfattelse, at de nugældende bestemmelser har utilsigtedevirkninger. Hvorvidt det er ejendomsskattelovens § 1, stk. 5, der skal justereseller hvilke tiltag, der skal gøres, vil fremgå, når Indenrigs- og Sundhedsministe-riet fremsætter lovforslag herom.Bør opgaven uddelegeres til SKAT?Rafn & Søn ApSs kommentarer bygger videre på den misforståelse, der er opstå-et omkring kompetenceforholdene. Det er kommunerne, der via det kommunaleejendomsskatteberegningssystem varetager skatteberegningen, og jeg ser ingengrund til at ændre dette, som foreslået af Rafn & Søn ApS.