Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
903465_0001.png
903465_0002.png
Dato:15. oktober 2010
TilFolketinget – Skatteudvalget
Ad. Samrådet den 2. juli 2010 om samrådsspørgsmål AA-AB (Inddrivelse af skatterestancer)
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 598 af 2. juli2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen(SF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Søren W. Clausen

Spørgsmål:

”Ministeren

bedes oplyse, hvor store beløb, der er afskrevet siden 2005, og hvor store beløbder forventes afskrevet i forbindelse med operation ”Rent bord”.”

Svar:

Som Skatteudvalget tidligere er orienteret om bl.a. i kvartalsrapporterne om den aktuellesituation i SKAT, har Skatteministeriets systemmæssige understøttelse af mulighederne forat belyse restanceudviklingen hidtil været mangelfuld. Det er således f.eks. ikke muligt atbelyse tilgang og afgang af restancer. Disse mangler er også påpeget af Rigsrevisionen i be-retning nr. 13/2009 om SKATs fusion af inddrivelsesområdet.Det betyder bl.a., at Skatteministeriet ikke i fuldt omfang ligger inde med foretagne af-skrivninger siden fusionen pr. 1. november 2005. Hertil kommer, at såfremt oplysningerne,som ønsket i spørgsmålet yderligere skal omfatte perioden forud for fusionen pr. 1. novem-ber 2005 og /eller oplysninger om afskrivninger foretaget i opkrævningsfasen, hvor kravenesåledes ikke er oversendt til inddrivelse, beror oplysningerne hos de enkelte fordringshave-re / tidligere inddrivelsesmyndigheder, som i antal udgør i omegnen af 500. Hertil kommer,at opgørelserne af gennemførte afskrivninger ikke nødvendigvis er sammenlignelige – detgør eksempelvis en væsentlig forskel om opgørelserne medregner afskrivninger som følgeaf forældelse eller ej.Skatteministeriet vil med den nye restancestatistik, som er fuldt udbygget med virkning fra2011 og som bl.a. omfatter datatilkøb, være i stand til at opgøre de samlede afskrivninger afkrav oversendt til inddrivelse i SKAT.For så vidt angår de afskrivninger, som vil blive gennemført som led i ”operation rentbord”, er der etableret en arbejdsproces, der sikrer, at der sker en registrering af det antalsager og de beløb, der afskrives. De sager der gennemgås i 2. halvår 2010 er en delmængdeaf den samlede portefølje, og oprydningsindsatsen er således koncentreret om de sager, somstår til at skulle forælde inden udgangen af 2010.Gennemgangen af sagerne gennemføres således, at de sager, der opfylder betingelserne forat kunne afskrives, bliver afskrevet. På det resterende antal sager bliver der udsendt gælds-erkendelser til skyldnernes underskrift. Såfremt skyldner ikke underskriver og returnerergældserkendelsen, vil der blive gennemført udlægsforretninger for at sikre, at der ikke skeruretmæssig forældelse. Før gennemgangen af sagerne er afsluttet, er det ikke muligt atestimere omfanget af de afskrivninger, som vil blive gennemført. Det forventes dog, at deførste estimater kan foreligge primo november måned 2010. Afskrivningen foretages i øv-rigt på alle typer af krav – dvs. både de statslige og de kommunale krav.Jeg vil holde Skatteudvalget løbende orienteret om fremdriften i og resultaterne af den sam-lede handleplan på inddrivelsesområdet.
Side 2