Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
Beskrivelse af problemstillingen
På Finansloven for 2008 blev der afsat 10 mio. kr. til etablering af permanentekontrolfaciliteter ved grænseovergang Frøslev ved den dansk-tyske grænse medhenblik på at styrke smugleribekæmpelsen.De afsatte midler til etablering af kontrolfaciliteterne blev på finansloven afsat tilTransportministeriet med Vejdirektoratet som projektleder.Kontrolfaciliteterne skulle, ifølge Vejdirektoratets oprindelige projektplan, havestået klar ved indgangen til år 2010.Anlægsprocessen er imidlertid blevet væsentligt forsinket, og der er endnu ikketaget første spadestik.Anlægget kommer til at bestå af variable hastighedstavler til nedsættelse af ha-stighed samt bomme til at sikre sig at trafikanter ikke undslipper kontrollen. Vedkontrol vil trafikanter blive ledt ind på en frakørsel og derfra til en kontrolplads,hvor SKAT kan foretage kontrollen sikkert og effektivt.Selve kontrolområdet ligger på dansk jord, men størstedelen af det tekniske an-læg vil komme til at ligge på tysk territorium.Vejdirektoratet har fra start været ansvarlig for etableringen af anlægget. Der harværet tæt kontakt og løbende møder mellem SKAT og Vejdirektoratet, da SKATvil være primær bruger af anlægget i forbindelse med grænsekontroller. SKAThar således påtaget sig ansvaret for de årlige driftsudgifter efter anlægget er etab-leret.SKAT har endvidere påtaget sig at eje anlægget, da Vejdirektoratet ikke ønskededette ejerskab. Afklaringen af ejerskabsforholdene har i første omgang forsinketetableringsprocessen, idet dette ejerskab ikke er faldet naturligt for nogen af deto myndigheder. SKAT ejer ikke bygninger eller vejanlæg i øvrigt og har derforikke erfaring eller ekspertise i at varetage et sådant ejerskab. Vejdirektoratet hardertil fremført, at de ikke har interesse i anlægget efter dets etablering, da anlæg-get som sådan ikke bidrager til hverken fremkommeligheden eller trafiksikker-heden.Etableringen af anlægget er forsinket yderligere efter Vejdirektoratet har meddeltSKAT, at der, som følge af udkast til en samarbejdsaftale med de tyske vejmyn-
j.nr. 06-041744Dato : 5. juli 2010
2digheder, er opstået vanskeligheder ved at Vejdirektoratet etablerer et kontrolan-læg på tysk jord. Kravet om denne samarbejdsaftale kommer fra de tyske myn-digheder og det er ligeledes de tyske myndigheder som har udarbejdet det aftale-udkast hvis indhold vanskeliggør projektforløbet.Ifølge samarbejdsaftalen skal de tyske myndigheder overtage ejerskab af anlæg-get og udføre driften af anlægget. SKAT vil dog stadig skulle betale for dette,eftersom SKAT fortsat er primær bruger af anlægget i kontroløjemed. Dette be-tyder at SKAT formentlig ikke selv kan planlægge vedligeholdelsesniveauet ogevt. reparationsstrategi..Af samarbejdsaftalen fremgår det desuden at de tyske myndigheder vil have denøverste brugsret til kontrolanlægget, således at de har forrang hvis de danske ogtyske myndigheder ønsker at anvende kontrolanlægget samtidig.Vejdirektoratet har herefter anbefalet, at man meddelte de tyske myndigheder, atman fra dansk side ønskede at overdrage etableringsopgaven til de tyske myn-digheder, og at man ville overdrage de midler, der var afsat til etablering, til detyske myndigheder. SKAT var enig i denne løsning men påpegede igen behovetfor at igangsætte etableringen hurtigst muligt.Vejdirektoratet har efterfølgende afsendt brev til de tyske myndigheder om den-ne holdning og afventer et endeligt svar. Der er dog modtaget indikationer på atde tyske myndigheder ikke har ressourcer til at varetage denne opgave.Det er vanskeligt at vurdere med hvilken hast tyskerne vil agere, og om der ikølvandet på brevkorrespondancen kan opstå nye problemer, som kan påvirketidshorisonten for etableringen af anlægget.Det er alternativt blevet overvejet, om anlægget kan etableres på dansk territori-um længere oppe ad motorvejen. Vejdirektoratets foreløbige vurdering er at deter muligt at etablere kontrolanlægget udelukkende på dansk grund. Projektet vil iså fald være noget dyrere at gennemføre og det kommende kontrolområde medtilhørende faciliteter vil være af en væsentlig dårligere kvalitet end hvis de eksi-sterende arealer i grænsesnittet benyttes som kontrolområde.Der har primo juni været afholdt møde på direktørniveau mellem SKAT og Vej-direktoratet om situationen. På dette møde blev aftalt, at der fra begge myndig-heders side lægges pres på de tyske myndigheder for at indgå i sagen og behand-le den hurtigst muligt. Derudover vil Vejdirektoratet undersøge om og med hvil-ke omkostninger det ville kunne lade sig gøre at etablere kontrolanlægget pådansk jord inden til- og frakørsler i Danmark.