Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
772606_0001.png
772606_0002.png
772606_0003.png
J.nr. 2009-318-0161Dato: 9. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.56af26. november 2009(Alm. del).
Kristian Jensen/IvarNordland

Spørgsmål:

I forlængelse af besvarelsen af 21. oktober 2009 af alm. del spørgsmål 562 (folketingsåret2008-09) bedes ministeren besvare de i henvendelsen rejste spørgsmål om baggrunden forlængden af den frist, piloterne har haft til at indrette sig på de nye regler, og baggrunden forat de berørte parter ikke er blevet inddraget i en høringsproces, og om der er lavet bereg-ninger på, hvad lovændringen ville betyde for de berørte parter.

Svar:

Ændringen af reglerne for beskatning af flybesætninger har været længe undervejs.Spørgsmålet blev således allerede i foråret 2003 rejst over for den daværende skatteministeraf en faglig organisation på luftfartsområdet. Senere på året blev spørgsmålet rejst af Nor-disk Ministerråd.Baggrunden var utilfredshed blandt flypersonalet med de regler, der dengang var gældende.Som eksempel på virkningen af disse regler nævnte man to piloter med bopæl i Sverige.Begge piloter fløj på samme danske indenrigsrute – den ene for SAS og den anden for etnationalt dansk luftfartsselskab.I denne situation ville SAS-piloten blive beskattet i Sverige af hele sin løn, inkl. løn fordansk indenrigsflyvning. Den anden pilot ville derimod blive beskattet i Danmark af sin lønfor flyvning mellem de samme danske destinationer som SAS-piloten. Dette blev af denpågældende faglige organisation oplevet som forskelsbehandling af piloter, der fløj for an-dre luftfartsselskaber end SAS, og et tilsvarende synspunkt lå bag henvendelsen fra NordiskMinisterråd.Svaret måtte dengang være, at der var tale om et fælles nordisk problem, der måtte finde enfælles nordisk løsning. Med andre ord: Det problem, som flypersonalet havde rejst, måtteløses ved en ændring af den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst.Den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst blev ændret på forskellige områder ved enprotokol, som blev undertegnet den 4. april 2008. Herunder blev reglen om beskatning afflypersonale ændret som ønsket af den faglige organisation. Alle piloter og andet flyvendepersonale bliver herefter beskattet efter samme regler, uanset om man flyver for SAS, ellerman flyver for andre luftfartsselskaber i Norden.Lovforslag om dansk tiltrædelse af protokollen blev fremsat den 8. oktober 2008 (lovfors-lag L 18). I lovforslagets bemærkninger nævnes følgende: ”Lovforslaget har ikke været ihøring, idet der er tale om et forslag om Folketingets godkendelse af en allerede underskre-vet protokol”.Når lovforslag sendes i offentlig høring forud for fremsættelsen, sker dette ud fra et ønskeom at modtage input fra borgere, virksomheder og organisationer til lovforslagets endeligeudformning.Anderledes forholder det sig med lovforslag vedrørende dobbeltbeskatningsoverenskomsterog protokoller til ændring af dobbeltbeskatningsoverenskomster, idet lovforslagets indholdpå forhånd er givet. Lovgivning om dobbeltbeskatningsoverenskomster er enten et ”ja” el-ler et ”nej” fra Folketingets side til den overenskomst eller protokol, som regeringen harundertegnet.Derfor sendes lovforslag om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster eller protokol-ler ikke i offentlig høring forud for fremsættelsen. De eksterne parter, der måtte ønske at
Side 2
kommentere dobbeltbeskatningsoverenskomstens eller protokollens indhold, har lejlighedtil at gøre dette under Folketingets behandling af lovforslaget.Den mulighed at sende dobbeltbeskatningsoverenskomsten eller protokollen i offentlig hø-ring forud for undertegnelsen ville være problematisk. Det ville stride mod internationalkurtoisi at offentliggøre overenskomster, der endnu ikke er undertegnet.Hvad angår spørgsmålet om beregninger over, hvad ændringerne vil betyde for de berørteparter, kan oplyse, at der ikke er foretaget sådanne beregninger for den enkelte, jf. lovfors-lagets bemærkninger, hvoraf fremgår følgende: ”Der foreligger ikke statistiske oplysninger,der gør det muligt at skønne over nettovirkningen af de modsatrettede provenubevægelservedr. ændringen, men den skønnes at være beskeden.”Jeg skal til slut gentage, at jeg ikke har planer om at indføre særligt lempelige skattereglerfor danske piloter, som arbejder for et luftfartsselskab i Norge – heller ikke i form af sær-regler for piloter, der var ansat i Norge på det tidspunkt, hvor den nordiske dobbeltbeskat-ningsoverenskomst blev ændret.
Side 3