Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
874682_0001.png
874682_0002.png
874682_0003.png
J.nr. 2010-318-0248Dato: 8. juli 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 552 af 10. juni 2010.(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Thomas Larsen

Spørgsmål:

Ad. samrådet med skatteministeren den 9. juni 2010 om samrådsspørgsmål M-P (skatteud-gifter)Ministeren bedes redegøre nærmere for, hvilke andre lande end Norge, herunderOECD-landene, der i forbindelse med de årlige budgetforhandlinger offentliggør oversigterover skatteudgifter, og oplyse på hvilken måde dette sker.

Svar:

Skatteministeriet har, blandt andet som følge af en stigende politisk interesse forskatteudgifter, drøftet den generelle behandling af skatteudgifter med de øvrige OECD-lande. Den forøgede interesse for emnet skal givetvist ses i lyset af de store offentlige un-derskud i en række lande, som har medført et forøget fokus på begrænsninger af de offent-lige udgifter, herunder også et politisk ønske om, at reducere skatteudgifterne.Drøftelserne med de øvrige OECD-lande peger i retning af, at der er en meget stor variationi behandlingen og udregningerne af skatteudgifter, herunder om og i givet fald hvor skatte-udgifterne offentliggøres.Nogle lande offentliggør skatteudgifter i et bilag til finansloven, andre lande udregner ogoffentliggør ikke skatteudgifter regelmæssigt og meget få lande offentliggør skatteudgifterdirekte i det offentlige budget på line med de offentlige udgifter. De fleste lande offentlig-gør skatteudgifter årligt, mens enkelte lande offentliggør en oversigt over skatteudgifterhvert andet år eller mere uregelmæssigt.Nedenfor er oplistet de OECD-lande (inkl. de nordiske lande), som har leveret informationtil OECD i forbindelse med drøftelserne om behandlingen af skatteudgifter. Generelt børsammenligninger mellem lande i relation til skatteudgifter tages med en vist forbehold, idetsåvel skattesystemer, definition af skatteudgifter mv. varierer betydeligt mellem lande.Canada: Skatteudgifter offentliggøres ikke på finansloven, men i en særskilt rapport.Frankrig: Skatteudgifter offentliggøres hvert år i forbindelse med finansloven.Tyskland: Skatteudgifter offentliggøres ikke i direkte sammenhæng med de offentlige ud-gifter, men i en særskilt rapport. En liste over de 20 væsentligste skatteudgifter vedlæggesfinanslovsforslaget hvert år.Japan: Skatteudgifter offentliggøres årligt i sammenhæng med andre budgetdokumenter.Korea: Skatteudgifter offentliggøres uafhængigt af det offentlige budget.Nederlandene: Skatteudgifter offentliggøres i tilknytning til finansloven, men ikke i direktesammenhæng med de offentlige udgifter.Spanien: Der indgår et samlet skøn over skatteudgifter på finansloven. En detaljeret over-sigt over skatteudgifter indgår som et bilag til finansloven.Sverige: Skatteudgifter offentliggøres i bilag til finansloven.De øvrige nordiske lande: I Norge bliver skatteudgifter offentliggjort i forbindelse med fi-Side 2
nansloven, mens kun de væsentligste skatteudgifter i Finland offentliggøres i forbindelsemed finansloven.UK: Der indgår nogle overordnede skøn over skatteudgifter på finansloven, mens der ind-går en detaljeret oversigt over skatteudgifter i en rapport, der offentliggøres sideløbendemed finanslovforslaget.USA: Skatteudgifter offentliggøres i et bilag til finansloven.
Side 3