Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
861862_0001.png
861862_0002.png
861862_0003.png
J.nr. 2010-238-0105Dato: 8. juni 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 533 af 1. juni 2010.(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Marie Louise Hede

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. maj 2010 fra Tønder Kommune, jf. alm.del – bilag 218.

Svar:

Med spørgsmålet er jeg blevet bedt om at kommentere den del af Tønder Kommunes hen-vendelse, som vedrører energiafgifter. Tønder Kommune anfører, at energiafgifter på indu-strivirksomheder på helt uacceptabel måde rammer hydrovirksomhederne i Tønder, ogdermed bringer mange arbejdspladser i Tønder i fare. Tønder Kommunes henvendelse ervedlagt et overordnet notat af 27. april 2010 fra Hydro Aluminium Tønder om problemstil-lingen.Selskabets virksomheder i Tønder fremstiller ekstruderede aluminiumsprodukter. Ekstrude-ringsprocessen kan sammenlignes med det at trykke tandpasta ud af en tube. Ved processenopvarmes aluminium, hvorefter det kan formes til forskellige produkter. Ved opvarmnin-gen blødgøres metallet, men det opvarmes dog ikke så meget, at det smelter. Smeltning afmetaller er en langt mere energikrævende proces.I nævnte notat anføres det bl.a., at det medForårspakke 2.0blev besluttet at pålægge indu-strien en ny procesenergiafgift på 6 øre/kWh elektricitet, dog efter en indfasningsperiode i2010-2012, hvor afgiften udgør 1/3.Jeg kan hertil oplyse, at CO2-afgiften på elektricitet, som fra den 1. januar 2010 har skiftetnavn til energispareafgiften, er faldet fra 8,9 øre/kWh i 2009 til 6,2 øre/kWh i 2010, hvilketgiver et fald i afgiften på 2,7 øre/kWh. I de følgende år vil afgiften være indekseret, så denfrem mod 2015 stiger med 0,1 øre/kWh om året.Fra 2010 er der indført en ny procesenergiafgift på elektricitet. Procesafgiften indfases ogudgør 1,6 øre/kWh i 2010 og 2011.Det betyder, at den samlede afgiftsbelastning fra procesafgiften og energispareafgiften fak-tisk falder med 1,1 øre/kWh i 2010 og 1,0 øre/kWh i 2011.Hydrovirksomhederne, som betaler både energispareafgift og procesafgift for deres forbrugaf elektricitet til proces, vil således i 2010 og 2011 opleve et fald i afgiftsbelastningen afelektricitet til proces.Procesenergiafgiften blev indført i forbindelse medForårspakke 2.0.Det var ventet vedindgåelsen af aftalen om pakken, at en afgiftsforhøjelse kan medføre, at produktion, dermed den nuværende teknologi nødvendigvis er energikrævende, flytter til lande med en me-re lempelig regulering. På den baggrund valgte regeringen og Dansk Folkeparti at friholdevisse brancher og processer fra de forhøjede energiafgifter. F.eks. er de særligt energikræ-vende processer i den metallurgiske industri fritaget.En række andre virksomheder, som i mange tilfælde er vigtige for beskæftigelsen i det lo-kalområde, hvor virksomheden er placeret, bliver imidlertid også hårdt ramt af afgiftsforhø-jelserne. Med henblik på at understøtte beskæftigelsen i virksomhederne er regeringen ogDansk Folkeparti efterfølgende blevet enige om at reducere de kommende afgiftsforhøjel-Side 2
ser på erhvervenes forbrug af energi til procesformål til omkring en tredjedel af det oprin-deligt aftalte, men til gengæld indfases afgiftsforhøjelsen gradvist fra 2012. Aftalen inde-bærer, at energiafgifterne på erhvervslivet lempes med ca. 1 mia. kr. fra 2013 og frem i for-hold til den procesafgift, som er vedtaget på baggrund afForårspakke 2.0.Den præcise udformning af afgiftsændringen vil bero på den analyse af de energitungevirksomheders konkurrencevilkår, som blev varslet iForårspakke 2.0.På baggrund af un-dersøgelsen fremsættes lovforslag om energiafgifter i oktober 2010.Det anføres i notatet fra Hydro Aluminium Tønder, at Skatteministeriet ikke har holdt etløfte i relation til hydrovirksomhederne, hvorefter man ville overveje at ændre loven, hvisder viste sig at være metallurgiske virksomheder, der ikke faldt ind under den opstillede fri-tagelse for procesafgiften, således at de kunne blive fritaget.Hertil bemærkes, at afgiftselementerne iForårspakke 2.0indgik i lovforslag L 207 fremsataf skatteministeren den 22. april 2009. Det fremgår af bilag 3 til forslaget, at processernehos Hydro Aluminium ikke kan omfattes af afgiftsfritagelsen for metallurgiske processersåledes som dette begreb er fastlagt i energibeskatningsdirektivet. Jeg mener ikke, at der erbrudt et løfte vedrørende afgiftsfritagelse for ekstrudering af aluminium.Det nævnes i notatet, at hydrovirksomhedernes konkurrenter i den metallurgiske industri erfritaget for procesenergiafgiften og stort set også CO2-afgiften, når der er tale om tung pro-cesvirksomheder, dvs. virksomheder, der er optaget på proceslisten, som er et bilag til CO2-afgiftsloven. Det anføres i notatet, at selskabet har to gange, senest i forlængelse afForårs-pakke 2.0,har anmodet om at blive optaget på proceslisten, men ubegrundet er blevet afvistaf Skatteministeriet.Hertil bemærkes, at Skatteministeriet efter en procedure for optagelse af processer på pro-ceslisten begge gange har vurderet, at fremstilling af ekstruderede aluminiumsprodukter ik-ke opfylder betingelserne for at blive optaget. Vurderingen er blevet begrundet på baggrundaf oplysninger om selskabet m.v.
Side 3