Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
869541_0001.png
869541_0002.png
J.nr. 2010-318-0238Dato: 25. juni 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål 524 af 28. maj 2010(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Carsten Vesterø

Spørgsmål 524:

I forlængelse af besvarelsen af 20. maj 2010 på alm. del - spørgsmål 404 anmodes ministe-ren om at fremsende udvalget en redegørelse for, hvilke forudsætninger, der er lagt ind oghvilke beregninger, der er foretaget for at komme frem til beløbet på 1,2 mio. kr. årligt. Mi-nisteren bedes desuden redegøre for, hvad beløbet vil være i hvert af årene 2011-2014 i ly-set af den foreslåede genopretningsplan for Danmarks økonomi?

Svar:

Som nævnt i svaret på spørgsmål 404 afhænger en sammenligning af bruttoskatte-ordningen med de almindelige skatteregler, herunder hvornår det kan betale sig at vælge 33pct. ordningen frem for 25 pct. ordningen, af den konkrete persons indkomst- og fradrags-forhold. Dette skyldes, at personer som anvender forskerordningen modsat almindeligtskattepligtige eksempelvis hverken kan fradrage befordringsudgifter eller renteudgifter vedindkomstopgørelsen.De fremkomne 1,2 mio. kr. i svaret på spørgsmål 404 er beregnet med udgangspunkt i enperson, som hverken har ligningsmæssige fradrag eller negativ nettokapitalindkomst.IForårspakke 2.0blev marginalskatten markant reduceret, hvilket isoleret set gjorde brut-toskatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere mindre fordelagtig. IAftale om gen-opretning af dansk økonomi,ophæves reguleringen af beløbsgrænserne midlertidigt i perio-den 2011-2013, og der sker en udskydelse af den ekstraordinære forhøjelse af topskat-tegrænsen, som blev aftalt i forbindelse medForårspakke 2.0.Disse skattestramningertrækker i den modsatte retning og gør isoleret set bruttoskatteordningen mere fordelagtig.Dog er skatten på arbejde målt i forhold til reglerne før Forårspakke 2.0 samlet set blevetreduceret, og dermed er det i forhold til en videreførelse af de tidligere skatteregler alt i altblevet mindre fordelagtig at anvende bruttoskatteordningen.
Side 2