Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-518-0133Dato: 1. juli 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 517 af 28. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Østergaard(RV).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Lise Bo Nielsen
Spørgsmål:
I forlængelse af samrådet den 26. maj 2010 om beskatning af unoterede porte-føljeaktier bedes ministeren tilsende udvalget en analyse af de provenu- og beskæftigelses-mæssige effekter af beskatningen af unoterede porteføljeaktier, herunder ved antagelse om,at ventureinvesteringerne falder med 2, 4, 10 og 14 mia. kr.Svar:
Det er meget vanskeligt at vurdere den isolerede virkning af en ændring af de såkald-te ventureinvesteringer på beskæftigelse og provenu. En udtømmende analyse vil blandtandet kræve, at der tages stilling til, hvor midlerne alternativt placeres.Hertil kommer, som det gentagne gange blev betonet på samrådet, at de nye regler for uno-terede aktier ikke kan betragtes isoleret, da de er en integreret del afForårspakke 2.0,hvorde bidrager til at finansiere nedsættelsen af skatten på arbejde og afbalancere de forde-lingsmæssige virkninger.Forårspakke 2.0skaber således bedre rammevilkår for erhvervs-livet. De bedre rammevilkår vil styrke investeringsklimaet generelt – også for iværksættere.Endvidere gælder det, at det alene er investorer, som investerer i iværksættervirksomhedergennem holdingselskaber, som berøres af de nye regler. Direkte investeringer i iværksæt-terselskaber berøres ikke. Investorerne kan således afbøde en del af de negative virkningeraf de nye regler ved at investere direkte i iværksættervirksomheder. Endvidere indebar detidligere regler, at ventureselskaberne bar hele risikoen for tab efter 3 års ejertid som følgeaf skattefriheden. Ved overgang til investering i personligt regi vil tabsrisikoen formind-skes, da skatten kommer til at bære en del af et eventuelt tab. Disse forhold trækker i ret-ning af mindre effekt på investeringerne i iværksættervirksomheder.Isoleret set vil en eventuel reduktion af ventureinvesteringerne reducere beskæftigelsen ibrancher med sådanne investeringer samt hos leverandører til branchen, da en stor del afinvesteringerne må antages at omsætte sig i løn m.v., bl.a. i forbindelse med udviklingsop-gaver. Da disse virksomheder typisk har veluddannede og specialiserede medarbejdere, vildisse i stedet finde ansættelse i andre virksomheder, enten fordi andre virksomheder hidtilhar manglet medarbejdere med sådanne kompetencer, eller fordi de fortrænger mindre kva-lificerede medarbejdere. Denne proces vil så fortsætte. Når denne tilpasning er afsluttethelt, vil den samlede virkning på beskæftigelsen i samfundet være langt mindre end ned-gangen i beskæftigelsen i ventureselskaberne.Der er ikke umiddelbare holdepunkter for at foretage en nærmere kvantificering af beskæf-tigelsesvirkningen og dermed heller ikke af provenuvirkningen af en nedgang i venturein-vesteringerne. En sådan beregning vil også være uden større praktisk interesse, da de æn-drede regler for ventureinvesteringer som nævnt er en integreret delForårspakke 2.0ogderfor skal vurderes som sådan.Samlet vurderesForårspakke 2.0at øge det samlede arbejdsudbud og dermed beskæftigel-sen med 19.300 fuldtidsbeskæftigede.
Side 2