Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 2010-080-0053Dato : 17. juni 2010
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 512 af 27. maj 2010.(Alm. del).Stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).
Troels Lund Poulsen
/Tina R. Olsen
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for ræsonnement bag lukningen af ekspeditionskonto-ret i Odense, set i lyset af henvendelser fra det lokale erhvervsliv med ønsker omen udvidet åbningstid, jf artiklen ”Eksportørerne raser over nedskæringer hosSKAT” i Børsen den 18. maj 2010.Svar:
Baggrunden for at SKAT blandt andre tiltag har besluttet at lukke toldekspediti-onsstedet Odense skal ses i lyset af, at ressourcetilpasningen i SKAT også berø-rer toldopgaven og dermed også i en vis udtrækning de fysiske toldekspeditioner.Siden 2001 har der ikke været ændret på organiseringen af toldekspeditionsste-derne. Der er derfor et naturligt behov for at modernisere og tilpasse toldekspedi-tionsstederne og deres opgaver til dagens trafikmønstre og globale varestrømme.Toldområdets aktører er i stort omfang overgået til digitaliseret indberetning aftolddata (EU’s rådsbeslutning om e-told m.v.), og væsentlige aktører har fåeteller kan få status som AEO (autoriseret økonomisk operatør), der i vidt omfanger selvforvaltende. Selvforvaltende ordninger åbner muligheden for at tolddoku-menterne kan afsluttes uden fysisk involvering ved et toldekspeditionssted.For virksomheder, der bruger de selvforvaltende ordninger, etableres en døgnbe-tjent servicedesk i juli 2010, der kan servicere konkrete ekspeditioner, der f. eks.fejler i toldsystemet.Den nævnte udvikling har generelt medført et fald i antallet af ekspeditioner vedtoldekspeditionsstederne, og visse steder er der i dag kun ganske få ekspeditionertilbage. Det gælder eksempelvis Odense, hvor der både i maj 2009 og maj 2010er målt et yderst begrænset antal import- og eksportekspeditioner. Langt denovervejende del af kundebetjeningen ved toldekspeditionsstedet i Odense harværet kontorforretninger, der er faldet fra ca. 120 i maj 2009 til godt 90 i maj2010.Uanset måletidspunkt og omfang er der tale om et lille behov for stedlig toldbe-tjening.Hvis virksomheder med hjemsted i nærheden af disse steder fortsat ikke ønskerselvforvaltning, kan ekspeditioner startes/afsluttes ved et af de toldekspeditions-steder, der er tilbage. Som eksempel kan nævnes, at en import-lastbil, der i dagkører forbi Padborg til Odense for at blive afsluttet dér, fremover vil kunne køreind til Padborg. Uanset hvor i Danmark en virksomhed er beliggende, vil denkunne møde et toldekspeditionssted i forbindelse med grænsepassagen.
2For de almindelige kontorforretninger, f.eks. udstedelse af certifikater, hvor derikke benyttes selvforvaltende ordninger, skal opgaven løses i den landsdækkendetoldenhed, der blev etableret den 1. januar 2009.SKAT har tilbudt erhvervslivet, herunder erhvervslivet på Fyn et individuelt ser-vicebesøg om selvforvaltende muligheder. Et tilsagn, der er blevet fulgt op på såsent som den 8. juni 2010 ved et møde arrangeret af Fynsk Erhverv.Avisartiklen beskriver et scenario, hvor en eksportvirksomhed får en ordre kl. to,som skal sendes kl. tre. Det kan formentlig næppe lade sig gøre i mange tilfældemed de nye fællesskabsregler om forudanmeldelelse og eksportkontrol.Selvforvaltning og tidssvarende kommunikationsveje vil samlet set ikke påvirkevirksomhedernes internationale konkurrenceevne.Det er min opfattelse, at tilpasningen og moderniseringen af toldekspeditionsste-derne er med til at gøre det enklere at blive toldbehandlet, f. eks. gennem valg aftoldekspeditionssted på ruten, at effektivisere toldekspeditionsopgaven ved attilpasse åbningstider og -steder til erhvervslivets trafikmønstre og at sikre ligekonkurrencevilkår og understøtte selvforvaltning.Jeg ser derfor, at de igangsatte justeringer af SKATs toldekspeditionssteder er etfornuftigt og nødvendigt skridt for at sikre SKATs fortsatte arbejde med rationa-liseringer og effektiviseringer af blandt andet toldopgaven i Danmark.