Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
871837_0001.png
871837_0002.png
871837_0003.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
Finansministeren
30. juni 2010
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 504 af 26. maj 2010 (SAU§ alm. del - § 7).Spørgsmål:
Ministeren bedes vurdere de afledte finansielle effekter (privatforbrug, jobs, skat-ter) af, at ”familiernes gennemsnitlige rådighedsbeløb reduceres med ca. 1,3 pct. i2013”, som det fremgår af Aftale om genopretning af dansk økonomi.Svar:
Aftalen om genopretning af dansk økonomi udmønter det krav om budgetforbed-ringer på 24 mia. kr. frem mod 2013, som er forudsat iKonvergensprogrammet for2009,februar 2010.Genopretningsaftalen ændrer samlet set ikke på finanspolitikkens aktivitets-virkning og den samlede beskæftigelsesvirkning i 2011 i forhold til det for-udsatte i Konvergensprogrammet.Samlet set skønnes finanspolitikken, frigivelsen af SP-midler mv. samt ren-teændringer fra og med 2009 at indebære et vækstbidrag på 0,4 pct. af BNPi 2011.
Virkningerne er gennemgået i bl.a. Svar på PØU-spørgsmål nr. 95 af 26. maj 2010og Svar på FIU-spørgsmål nr. 180 af 20. maj 2010.De tiltag i Aftalen om genopretning af dansk økonomi, der bidrager til, at rådig-hedsbeløbet reduceres med 1,3 pct., omfatter suspensionen af § 20-regulering afbeløbsgrænser i skattesystemet i 2011, 2012 og 2013, udskydelse af den aftalteforhøjelse af topskattegrænsen i 2011 i tre år til 2014, halvering af dagpengeperio-den til 2 år samt loftet for fradrag for faglige kontingenter.Tiltagene styrker samlet de offentlige finanser med ca. 11� mia. kr.1, hvoraf ca. �mia. kr. medgår til at finansiere, at de kommunale serviceudgifter kan stige i taktmed priser og lønninger,jf. tabel 1 i Svar på PØU-spørgsmål nr. 95 af 26. maj 2010.Tiltagene kan således ses som en udmøntning af de besparelser på ca. 10½-11
1
Strukturelt, før tilbageløb via indirekte skatter, mv.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
mia. kr., der var forudsat i Konvergensprogrammet på andre driftsudgifter endoffentligt forbrug, samt finansiering for ca. � mia. kr. til forøgelse af rammen foroffentligt forbrug i forhold til Konvergensprogrammet.I tabel 1 nedenfor er vist modelberegnede effekter på privatforbrug, beskæftigelse,skatteindtægter og offentlig saldo af de nævnte tiltag i forhold til det forudsatteforløb i Konvergensprogrammet.I aftalen om genopretning af dansk økonomi indgår som nævnt også andre initia-tiver, således at den strukturelle saldo samlet set forbedres med ca. 24 mia. kr.frem mod 2013.Tabel 1Nettovirkning af tiltag, der reducerer rådighedsbeløb med 1,3 pct. – suspension af § 20-regulering, udskydelse af topskattegrænse, afkortning af dagpengeperiode og fradragsloftfor faglige kontingenter – i forhold til det forudsatte i Konvergensprogrammet2011Privat forbrug, pct.BNP, pct.Privat beskæftigelse, 1.000 personerLedighed, 1.000 personerSkatte- og afgiftsindtægter i alt, mia. kr.Offentlig saldo i pct. af BNP-0,3-0,1-113,90,22012-0,3-0,1-225,60,02013-0,1-0,1-227,6-0,1
I tabel 2 er effekterne af de nævnte elementer i aftalen (suspension af § 20-regulering i 2011-2013, udskydelse af forhøjelse af topskattegrænse, afkortning afdagpengeperiode og loft over fradrag for faglige kontingenter) vist i tilfældet, hvorder ikke er modregnet den forudsatte konsolidering i Konvergensprogrammet. Itabellen er ikke indregnet, at fravær af konsolidering kan føre til pres på korte oglange renter samt forøget usikkerhed eller forventninger om fremtidige størrestramninger, som også kan dæmpe efterspørgslen.Tabel 2Bruttovirkning af tiltag, der reducerer rådighedsbeløb med 1,3 pct. ,jf. tabel 1– ekskl.mulige renteforøgende virkninger i fravær af konsolidering2011Privat forbrug, pct.BNP, pct.Privat beskæftigelse, 1.000 personerLedighed, 1.000 personerSkatte- og afgiftsindtægter i alt, mia. kr.Offentlig saldo i pct. af BNP-0,3-0,1-113,80,22012-0,6-0,2-4340,22013-0,9-0,4-762,60,3
3
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen