Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
862516_0001.png
862516_0002.png
J.nr. 2010-311-0047Dato: 9. juni 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål 501 af 26.maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Søren Schou
Spørgsmål 501:Der ønskes en opdatering af de fordelingsmæssige konsekvenser af Forårspakke 2.0 efterbeskæftigelse og socioøkonomiske grupper ved fuld indfasning i 2019 (der henvises til be-mærkninger til L195, folketingssamlingen 2008-09), når der tages højde for de øgede afgif-ter i serviceeftersynet af skattereformen, begrænsningerne i børnechecken, udskydelsen aftopskattelettelsen, fastlåsningen af § 20-reguleringen fra 2011-13 samt loftet over fradragfor fagforeningskontingent.Svar:Det har ikke været beregningsteknisk muligt inden for den korte tidsfrist at medregnevidereførelsen af skattestoppet i 2016-2019 i opgørelsen af de fordelingsmæssige konse-kvenser afForårspakke 2.0i et opdateret beregningsgrundlag. Derfor er beregningerne istedet foretaget for 2015.Derudover henvises til bemærkningerne til svaret på alm. del spørgsmål 495.Tabel 1. Fordelingsmæssige konsekvenser i 2015 afForårspakke 2.0 m.v.(2010-niveau)Socioøkonomisk gruppeFuldt beskæftigedeSelvstændigeDeltidsbeskæftigedeDelårsbeskæftigedeFuldt ledige m.fl.UddannelsessøgendeFørtidspensionisterEfterlønsmodtagereOver 66-årigeSamletAnm:1)
Antalpersoner1.6451751952751353302551409205.435
Gns.fremgang i rådighedsbeløb1, 2Kr.5.3103.7903.6902.7201.3602.4402.1002.5202.7503.830
Gns.fremgang i rådighedsbeløb ift.disponibel indkomst2, 3Pct.2,11,71,71,41,01,51,11,11,41,8
2)
3)
Beregninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.Ækvivalerede beløbsstørrelser. Ved ækvivalering foretages der en korrektion af indkomster, der tager højde forantallet af medlemmer i en familie. Dermed bliver det muligt at sammenligne indkomster og skatter for familiermed forskellig størrelse. En konsekvens af ækvivaleringen er, at den samlede skattelettelse for en gruppe ikkekan beregnes som antallet af personer i gruppen ganget med den gennemsnitlige ændring i rådighedsbeløbet igruppen.Ændring i rådighedsbeløb som følge afForårspakke 2.0.Det vil sige, at også forhøjet pensionsbidrag, tilskud tildaginstitutionsbetaling samt de afgifter, der direkte påvirker husstandene er medregnet. Endvidere er medregnetændringerne i serviceeftersynet og Sundhedspakken.Disponibel indkomst omfatter skattepligtige indkomster samt en række ikke skattepligtige overførsler.
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser i 2015 af Genopretningsaftalen (2010-niveau)Socioøkonomisk gruppeFuldt beskæftigedeSelvstændigeDeltidsbeskæftigedeDelårsbeskæftigedeFuldt ledige m.fl.UddannelsessøgendeFørtidspensionisterEfterlønsmodtagereOver 66-årigeSamletAnm. og noter:Jf. tabel 1
Antalpersoner1.6451751952751353302551409205.435
Gns.nedgang i rådighedsbeløb1Kr.2.7402.0602.1202.0101.6201.5601.3301.5401.3302.180
Gns.nedgang i rådighedsbeløb ift.disponibel indkomst3Pct.1,10,91,01,01,21,00,70,70,71,0
Side 2