Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
860169_0001.png
860169_0002.png
J.nr. 2010-318-0233Dato: 4. juni 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål 496 af 26. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Søren Schou
Spørgsmål 496:Der ønskes en specifikation af, hvordan suspensionen af § 20-reguleringen fordeler sig – i2013 – på:------personfradragettopskattegrænsenbeskæftigelsesfradragetregistreringsafgiftens skalaknækbeskæring af rentefradrag i store selskaberandre beløbsgrænser
Svar:Den nominelle fastholdelse af beløbsgrænser i 2011-2013 skønnes at medføre etmerprovenu på ca. 6,6 mia. kr. Det er lagt til grund, at reguleringen efter gældende reglervil ske med 1,9 pct. i 2011, 1,8 pct. i 2012 og 2,1 pct. i 2013.Tabel 1 viser de provenumæssige konsekvenser opdelt som ønsket.Der er et samspil mellem suspension af regulering af topskattegrænsen og den samtidigeudskydelse af forhøjelsen af topskattegrænsen fra 2011 til 2014. Tabellen viser merprove-nuet ved gældende niveau for topskattegrænsen, dvs. før udskydelse af forhøjelse aftopskattegrænsen. Denne beregningsrækkefølge svarer til provenubemærkningerne i lov-forslag L 221.Ændres beregningsrækkefølgen, således at merprovenuet beregnes efter udskydelse aftopskattegrænsen, vil det udgøre ca. 2.300 mio. kr. Det større merprovenu skyldes, at en la-vere topskattegrænse medfører en stigning i antallet af topskatteydere, og derfor vil mer-provenuet som følge af suspensionen af § 20-reguleringen blive forøget. Provenuet ved ud-skydelse af topskattegrænsen vil dog blive tilsvarende reduceret i denne beregningsrække-følge, således at den samlede provenuvirkning er uændret.Tabel 1. Merprovenu ved nominel fastholdelse af beløbsgrænser 2011-2013PersonfradragTopskattegrænse1BeskæftigelsesfradragRegistreringsafgiftens skalaknækBeskæring af rentefradrag i store selskaberAndre beløbsgrænser m.v.I alt1)Før udskydelse af forhøjelse af topskattegrænsen
Ca. mio. kr.3.7002.000400300501506.600
Suspensionen af regulering efter personskattelovens § 20 omfatter en lang række beløbs-grænser og procentreguleringer, jf. lovforslag L 221. For langt de fleste af beløbsgrænsernehar suspensionen af reguleringen kun begrænsede provenumæssige konsekvenser. Der erikke foretaget en selvstændig provenuvurdering af disse, herunder heller ikke af fondsbe-skatningslovens bestemmelser om fradrag for hensættelser til konsolidering. Det skønnesmed en vis usikkerhed, at de provenumæssige konsekvenser hvad angår øvrige beløbsgræn-ser m.v. samlet udgør ca. 150 mio. kr.
Side 2