Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
853997_0001.png
853997_0002.png
J.nr. 2010-238-0101Dato: 26. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål 473 af 12. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Thomas Larsen

Spørgsmål:

Ministeren udtaler i "Folkesundshedspakke afslutter Forårspakke 2.0" den 5. maj 2010: "Nuhar vi fået detaljerne om finansieringen i årene 2010-2013 på plads, og så må al snak om, atskattelettelser koster velfærd høre op." Ministeren bedes redegøre for, hvorledes dette kanvære tilfældet, når de i "Serviceeftersyn af Forårspakken 2.0" af 5. maj 2010 anførte afgif-ter udelukkende går til at finansiere regeringens skattereform/skattelettelser og ikke til atfinansiere velfærdsrettede tiltag?

Svar:

Lad mig slå fast en gang for alle -Forårspakke 2.0øger mulighederne for i fremtiden at fi-nansiere velfærdsrettede tiltag.Forårspakke 2.0er fuldt finansieret før adfærd. Med aftalen om folkesundhedspakken erudformningen af alle finansieringselementer nu aftalt.De finansieringselementer, der indgår iForårspakke 2.0og i Folkesundhedspakken, bidra-ger til at finansiere bl.a. de markante lempelser af skatten på arbejde som blev aftalt i For-årspakken. Den lavere skat på arbejde vil på lidt længere sigt øge tilskyndelsen til at arbej-de mere og dermed bidrage til at øge den generelle vækst og velstand i Danmark.Det vurderes forsigtigt, at de samlede positive provenuvirkninger af det øgede arbejdsud-bud mv. udgør 5½ mia. kr. årligt.Jeg skal i øvrigt henvise til besvarelse af alm. del spm. 396 af 21. april 2010 for en konkre-tisering af finansieringselementerne i Forårspakken og Folkesundhedspakken.
Side 2