Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 2010-080-0048Dato : 3. juni 2010
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 472 af 12. maj 2010.(Alm. del).Stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Troels Lund Poulsen
/Tina R. Olsen
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at Kina tilbyder en række udenlandske datterselskaberhel eller delvis skattefrihed, hvilket kan friste internationale selskaber til atplacere store overskud i Kina, og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse:a) i hvilket omfang SKAT har kontrolleret, at samhandlen mellem danskeselskaber og deres datterselskaber i Kina er i overensstemmelse med reglerne iligningslovens § 2, artikel 9 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Kinaog Danmark og OECDs "Guidelines for Multinational Entreprises", samtorientere om SKATs erfaringer fra deres kontrol med overholdelsen?b) i hvilket omfang SKAT har kontrolleret, at omkostninger ved etableringen afnye datterselskaber i Kina ikke har belastet de danske moderselskabersskattepligtige indkomst, og at omkostningsfordelingen mellem danske selskaberog deres datterselskaber i Kina er i overensstemmelse med reglerne iligningslovens § 2, artikel 9 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Kinaog Danmark og OECDs "Guidelines for Multinational Entreprises", samtorientere om SKATs erfaring fra denne kontrol?c) i hvilket omfang SKAT har kontrolleret, at danske datterselskaber afmultinationale selskaber i deres samhandel med søsterselskaber i Kina afregner ioverensstemmelse med reglerne i ligningslovens § 2, artikel 9 idobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Kina og Danmark og OECDs"Guidelines for Multinational Entreprises", samt orientere om SKATs erfaringfra disse kontroller?Svar:
Jeg kan ikke bekræfte, at Kina generelt tilbyder hel eller delvis skattefrihed tiludenlandske datterselskaber.SKAT har været i kontakt med den danske ambassade i Kina, og det kan bekræf-tes, at Kina gennem årene har iværksat en række initiativer for at øge væksten ivisse områder. Kina har gennem de seneste år f.eks. forsøgt at tiltrække virk-somheder til det vestlige Kina, som var haltet bagud i forhold til resten af Kina irelation til udenlandske investeringer. I den forbindelse har de kinesiske myn-digheder indført lempeligere vilkår for virksomheder indenfor udvalgte brancher,der etablerede sig i det vestlige Kina. Som en del af denne indsats har Kina ek-sempelvis en ordning for nyetablerede softwarevirksomheder, der etablerer enudviklingsafdeling i et særligt område i Kina. Ordningen giver bl.a. mulighed forskattelempelse indenfor de første 5 år. Virksomhederne skal opfylde en rækkenærmere specificerede krav og skal derudover godkendes af de kinesiske myn-digheder for at komme ind under ordningen.
2
Ad a-c:SKAT arbejder efter den risikobaserede indsatsmodel, hvilket betyder, at kon-troller planlægges ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed. Transaktionermed kinesiske selskaber indgår i denne vurdering af risiko og væsentlighed pålige fod med alle andre transaktioner. I forbindelse med risikovurderingen defi-neres de overordnede risikoområder, hvorefter de prioriteres i forhold til hinan-den. Forskellige landes skatteincitamentsordninger - herunder lave skatteprocen-ter - er en faktor, der indgår i SKATs risiko- og væsentlighedsvurdering.Under henvisning til mit svar på spørgsmål nr. 366 af 12.april 2010 (alm. del) erdet ikke er entydigt, hvornår en kontrol er igangsat eller afsluttet. I nogle tilfældekan SKAT meget hurtigt fastslå, at der ikke er grundlag for en videre kontrol,mens der i andre tilfælde skal en grundigere undersøgelse til. SKAT fører ikkeen samlet statistik over de virksomheder, som SKAT ser på i løbet af risikovur-deringen, men som ikke fører til en forhøjelse. Der er derfor heller ingen samletstatistik over antallet af kontroller med kinesiske transaktioner.