Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
853934_0001.png
853934_0002.png
J.nr. 2010-518-0130Dato: 26. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 470 af 12. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Per Bach Jørgensen

Spørgsmål:

I ”Serviceeftersyn af Forårspakken 2.0” offentliggjort den 5. maj 2010 anføres det, at et nytsystem i forhold til kørselsafgifter på lastbiler forventes implementeret i 2012. Branchedi-rektør Michael Svane fra DI Transport udtaler til Børsen den 6. maj 2010, at afgiftssyste-met næppe kan være på plads om to år. Ministeren bedes oplyse, hvilke provenutabsbereg-ninger der er fortaget, samt hvilke konsekvenser det vil få for finansieringen af skattere-formen, hvis implementeringen ikke kan iværksættes efter hensigten i 2012, men først bli-ver implementeret henholdsvis pr. 1.1.2013, 1.1.2014 og 1.1.2015?

Svar:

I forbindelse med ”Serviceeftersyn af Forårspakke 2.0” er det forudsat, at kørselsafgifterfor lastbiler introduceres med virkning fra 2. halvår 2012. I forhold til den nuværende vej-benyttelsesafgift (Eurovignetten) forudsættes den nye afgift at tilvejebringe et merprovenupå ca. 0,6 mia. kr. årligt kr. fra danske lastbiler til finansiering af skattereformen.Hvis den nye afgift introduceres 1.1.2013 uden en neutraliserende finansiering, vil der såle-des mangle et beløb på 0,3 mia. kr. mens introduktion 1.1.2014 og 1.1.2015 vil indebære enmanko på henholdsvis 0,9 mia. kr. og 1,5 mia. kr.Hvis introduktionen mod forventning skulle ske senere end forudsat, vil regeringen selvsagtsikre alternativ finansiering.
Side 2