Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-118-0031Dato: 3. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 18. november2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen(SF).(Alm. del).
Kristian Jensen/Hans From
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvad formålet er med SKATs såkaldte intranet samt hvemdette intranet retter sig til, og hvor mange personer målgruppen udgør. Endvidere bedes detoplyst, hvor mange meddelelser der pr. dag i gennemsnit udsendes via SKATs intranet.
Svar:
Formålet med SKATs intranet er, at ledere og medarbejderne kan dele informationer medhinanden på en hurtig og struktureret måde. Alle ansatte i SKAT kan derfor få adgang til atudgive information på intranettet. Det er på intranettet, medarbejderne finder de informati-oner, som de har brug for i det daglige. Det gælder både faglige nyheder/informationer ogvejledninger samt organisatoriske nyheder og informationer. Målgruppen for SKATs intra-net er således samtlige ansatte i SKAT. Der udgives i gennemsnit 40 nyheder om dagen.Af ovenstående følger det naturligt, at det ikke er formålet med intranettet at udgøre et eks-ternt rettet debatforum. SKATs medarbejdere møder kritikken af deres arbejde i en rækkesammenhænge, hvor det ikke altid er muligt at give et svar. I denne type sager er hensigtenmed at offentliggøre ledelsens svar derfor, at medarbejderne bliver gjort bekendt med, atder faktisk svares på kritikken og med hvordan ledelsen ser på debatten.At den eksterne debat ikke skal drives på SKATs intranet betyder dog ikke, at der ikke skalvære rum for intern debat. Tværtimod opfordres der altid til, at medarbejderne står frem,såfremt de skulle have kritik, samtidig med at der henstilles til, at en sådan debat bedst ta-ges internt.
Side 2