Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2010-238-0099Dato: 19. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 461 af 7. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Per Bach Jørgensen
Spørgsmål:
Hvad skyldes de ændrede forventninger for provenu af indførelse af grønne kørselsafgifterfor lastbiler i 2013 efter serviceeftersynet i forhold til Forårspakke 2.0?Svar:
I Forårspakke 2.0 indgår et varigt finansieringsbidrag på 0,5 mia. kr. årligt fra grønne kør-selsafgifter på danske lastbiler. Dette svarer til 0,6 mia. kr. i umiddelbar årlig virkning. Detblev forudsat, at dette provenu kunne indhentes fra primo 2011. Dertil kommer, at den nyeafgift skal tilvejebringe et provenu på 0,4-0,5 mia. kr. årligt svarende til provenuet fra dennuværende vejbenyttelsesafgift, som den nye kørselsafgift erstatter. Endelig vil et forøgetprovenu fra udenlandske køretøjer skulle bidrage til finansiering af Trafikaftalen fra januar2009.Disse forventninger er uændrede, men det vil ikke som først forudsat være muligt at intro-ducere de nye kørselsafgifter med virkning fra primo 2011. De danske planer for introduk-tion af kørselsafgifter for lastbiler og personbiler har hidtil fulgt planerne i Nederlandene,så vi kunne basere os på erfaringerne der. Nederlandene oplever dog betydelige forsinkelseri deres projekt, og det er usikkert, hvornår og om, kørselsafgiftssystemet i Nederlandene idet hele taget indføres.Derfor har det været nødvendigt at genoverveje vores situation. Ambitionsniveauet eruændret, og regeringen fastholder således ønsket om et intelligent kørselsafgiftssystem.Men vores løsning for lastbiler ønskes introduceret hurtigt og må derfor indrettes efter demuligheder, der eksisterer i dag. Vores analyser af grønne kørselsafgifter for lastbiler pegermod, at vi vil kunne starte med kørselsafgifter for lastbiler baseret på erfaringer fra eksiste-rende systemer i 2. halvår 2012.
Side 2