Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-101-0112Dato: 19. maj 2010
TilFolketinget -Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 460 af 7. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Jan Cilius Nielsen
Spørgsmål 460:
Hvilket ”eksisterende system, der i dag er i drift i udlandet”, som den danske model for grønnekørselsafgifter for lastbiler skal baseres på, har regeringen i tankerne?Svar:
Det er afgørende for regeringen, at et kommende kørselsafgiftssystem for lastbiler baseres påudenlandske erfaringer og kendt og efterprøvet teknologi.Det kommende udbud af kørselsafgiftssystemet for lastbiler vil blive tilrettelagt, så det sikres,at det danske system baseres på implementeringsmæssige og operationelle erfaringer fra syste-mer, der allerede er i drift i andre lande. Det kan være erfaringer fx fra det tyske, schweiziske,slovakiske, østrigske og tjekkiske system. Samtidig vil man se, hvor tæt erfarne leverandører –ved brug af kendt og afprøvet teknologi – vil kunne komme på de mål, der er sat for et intelli-gent kørselsafgiftssystem. Selve den tekniske løsning vil således komme til at stå relativt åbent iudbudet, hvor man vil lade markedet vise, hvor tæt man kan komme på mål.Regeringen holder dermed basalt set stadig fast i ønsket om et intelligent kørselsafgiftssystemogså for lastbiler, men er samtidig realistisk og erkender, at man sikkert ikke kan få alle ønsker-ne opfyldt, når det ufravigelige udgangspunkt er, at man ikke vil være first movers.
Side 2